Interjú Dr. Ravindra Mamgainnel (Himalájai Klinikai Intézet) az ayurvédikus életvezetésről – 2. rész

Zoltai Miklós és a debreceni jógázók indiai útjuk során, második alkalommal voltak, Dehradun városában lévő Himalayan Insitute Hospitalban (Himalájai Klinikai Intézet) melynek igazgatója, Dr Ravindra Kumar Mamgain ayurvédikus orvosprofesszor. Itt egyénre szabott ayurvédikus kezeléseken vettek részt a magyar csoport tagjai. A kezelések Dr Ravindra Kumar Mamgain felügyeletével és irányításával zajlottak. A vele készült interjú második részét tesszük most közzé, melyet Sárközi Zsanett és Jakab Ákos fordítottak le magyarra.

Forrás:

Interjú 2.rész

http://namaskar.com.ru/interview-with-dr-ravindra-mamgain-himalayan-insitute-hospital-dehradun-india-about-ayurvedic-management-of-life/

Interjú Dr. Ravindra Mamgainnel (Himalájai Klinikai Intézet) az ayurvédikus életvezetésről – 2. rész

dr-ravindra-interju23

Doktor Ravindra, számomra úgy tűnik, hogy számos betegség – legyen az krónikus vagy sem – pszichológiai eredetű, és a fizikai szint az, ahol az csupán megjelenik végül. Vegyünk egy példát. Orvosi nyelven szólva, egy nőnek problémája van az emésztésével, az agnija túl erős, így gyomorfekélyben szenved. Vata típus, vékony csontozatú, középmagas, 65 éves, nagyon aktív, szeret sétálni, de az év hideg időszakaiban arcüreggyulladástól szenved, amikor is az orra a hideg időjárás miatt nem működik megfelelően és benn tartja ezt a kincset. A fűszeres ételek nem megfelelőek a számára, mert a gyomorban fokozódik a kellemetlen érzés. Minden gyümölcsöt és zöldséget párolva fogyaszt, mivel nyersen nem tudja őket megfelelően megemészteni.

A képen: Doctor Ravindra Mamgain (középen), balján Zoltai Miklós jógatanár, illetve tanítványai

dr-ravindra-interju15

Az emberi megbetegedéseknek több, mint az egynegyedét pszichoszomatikus betegségek teszik ki. Napjaink szerzett betegségei az egyén fizikai és mentális szintű káros interakcióinak tudható be a környezetével. A pragya apradha (az intelligencia helytelen használata) ellenőrizetlen információkhoz, hibás ítéletekhez  és helytelen cselekedetekhez vezet, mely a betegség okává válik. E pragya apradha miatt számos intelligens ember szintén az egészségtelen étkezés és életstílus rabjává válik és különböző betegségekben szenved. A lelkiállapot jelentős szerepet játszik mind a betegségre való hajlamosság, mind a gyógyulás vonatkozásában.

A képen: jóga

dr-ravindra-interju16

A kérdés második részéről kérdezett. VATA dominanciával és PITTA eltolódással rendelkező hölgyről beszélt. Egy ayurvédikus orvos átfogó vizsgálatokkal megvizsgálja a beteget, hogy megállapítása az prakritijét (összetétel) és vikritijét (kóros állapot/kibillenés). Az orvosnak a kóros szakaszban elsődleges fontosságot kell tulajdonítania a kibillenésnek és vissza kell azt hoznia a normális állapotba.

Az édes, keserű és fanyar ízek gyógyító jellegűek lesznek a számára, míg a savanyú, sós és csípős ízek súlyosbítani fogják a betegségét (gyomorfekély). Szigorúan rendszeres étkezési ütemterv ajánlott és a böjt, illetve az étkezések kihagyása számára nem megfelelő. Bármilyen stimuláns jellegű ital, úgy mint például a kávé vagy fermentált italok szintén fokozhatják a betegségét. A kókusz, görögdinnye, papaya, alma, körte, guava és avokádó használata nagyon hasznos lesz a számára. A fűszereket, chilit, savanyúságot és olajban sült ételeket, konzerveket és a többszörösen feldolgozott élelmiszereket jobb kerülni. Vata túlsúly esetén a lencse (bab), nyers és száraz ételek mértékkel fogyasztandóak. A késő esti lefekvés kerülendő. A szezámolaj napi használata (ayurvédikus masszázs) az egész testen segíteni fog a vatát kiegyensúlyozni.

dr-ravindra-interju17

Nagyon fontos, hogy megismerjük a nyugalomhoz vezető a módszereket. A jóga, a meditáció és a légzőgyakorlatok a vatát földelve tartják, illetve segítenek neki minimalizálni a stresszt és a szorongást, mivel ezek kulcstényezők a savtúltengésben, sőt, gyomorfekélyt is okozhatnak. Az indiai köszméte (Phyllanthus embelica) és az édesgyökér (Glycerrhiza glabra) nagyon népszerű gyógynövények, amelyeket használni tud a problémájára.

Van valami recept arra, hogy elkerüljük az éhséget hosszabb időn keresztül? Ez egy fontos kérdés azok számára, aki munkájuk miatt utaznak és nem szeretnének gyorsételt vagy bármilyen gyorsan készült és tápanyagban szegény ételt fogyasztani. Érdemes valamiféle egyszerű kását magankal vinnni a több órás útra?

Ha valaki hosszabb időn keresztül szeretné elkerülni az éhségérzetet az első étkezés után, akkor a legjobb lesz számára, ha visz magával nagyobb mennyiségű lencsét joghurttal, illetve zöldséget és salátát, gyümölcsöket, úgy mint például almát és avokádót. A kása párolt zöldséggel és salátával több órán át távol fogja tartani az éhséget. Különböző magvak, úgy, mint a mandula szintén segíteni fog. Ám ez főleg az egyén agnijától (emésztőtüzétől) függ. Két étkezés közötti hosszú szünet szinten nem tesz jót az egészségnek.

dr-ravindra-interju18

Ha hosszú idő óta nem ettem és éhes vagyok, hogyan készítsem fel a gyomromat a jó emésztéshez? Megtömni egy nagyobb mennyiségű étellel tossz ötletnek tűnil. Valamilyen gyenge tea? Esetleg meleg víz?

Ha hosszú órákkal ezelőtt elfogyasztott étkezés után éhes vagy, a legjobb, ha a normális étrendre való fokozatos, lépésről-lépésre történő áttérésre törekedsz. Ilyen helyzetben kezdetben egy kisebb étkezés megfelelő lesz, és tanácsos alaposan megrágni az ételt. A kis mennyiségben elfogyasztott étel nem fogja tompítani az agnit (emésztőtüzet). Hosszabb koplalás után kerülni kell a magas kalóriatartalmű ételeket, hogy csökkentsük a kalóriatöbbletet. Nem jó ötlet túlenni magunkat hosszabb éhezés után. Ha így teszünk, nehézkessé válik az étel megemésztése, az néha rothadni kezd és toxikussá válik, mely megnöveli az amát – a tökéletlen emésztés melléktermékét, ami a legtöbb betegség megnyilvánulásának gyökéroka.

A képen: a Dhanvantari jayanti ünneplése

dr-ravindra-interju19

Miért isznak a jógik mindig meleg vizet, még a meleg évszakokban is? És az európaiak miért isznak gyakran nagyon hideg vizet a vacsora közben is? Nem rossz ez a gyomor agnijának?

Az ayurvédikus orvoslás szerint a kulcs a jó egészséghez a megfelelő emésztés. A meleg folyadék ivása serkenti az emésztést és a metabolizmust, míg a hideg víz fogyasztása étkezés közben lassítja az emésztési folyamatot és görcsöt idéz elő az erekben. A test több energiát igényel a hideg folyadékok és ételek felmelegítéséhez, így hosszabb ideig tart azt megemészteni és feldolgozni. Az egészséges emésztés és a magas energiaszint elérésének érdekében a jógik valószínűleg szobahőmérsékletű vagy meleg vizet isznak. Ám lehetnek olyan rita esetek és kóros állapotok, amikor a testnek hideg vízre és nem melegre van szüksége.

A képen: Dr. Ravindra Mamgain és Dr. Pratibha Mamgain, Swami Nitya-val

dr-ravindra-interju20

Milyen egy megfelelő reggeli? Például kása tejjel és párolt almával, barnacukorral? Mit tanácsos enni könnyű vacsora gyanánt?

Habár gyakorta halljuk, hogy “egy kiadós reggeliről” beszélnek, az áyurvédikus elvek szerint nincs szükségünk nehéz reggelire, mivel a test még elfoglalt a tisztulási folyamatokkal és ha túlterheled nehezen emészthető reggelivel, az nem lesz hasznos. Általánosságban egy könnyű reggeli javallott a legtöbb ember számára. Helyesen ajánlotta a kását, párolt almával, stb… Az egészséges és könnyű reggeli állhat párolt almából, körtéből, kásából, apróra vágott friss főtt zöldségből és néhány fűszerből, úgy mint például kurkuma, fahéj, görögszéna és friss gyömbér.

A képen: ayurvéda órára járó orvostan- és beteggondozás hallgatókkal az Egyesült Királyságból

dr-ravindra-interju21

Az ájurvéda szerint az ebéd a nap legfontosabb étkezése, amelyet ideális esetben dél és 14:00 óra között érdemes elfogyasztani vagyis abban az időszakban, amikor emésztőtűz a maximális hatékonysággal dolgozik és gondoskodik az emésztésről.

A képen: Dr. Ravindra Mamgain és Dr. Pratibha Mamgain, Swami Brahma Dev ji-vel

dr-ravindra-interju22

Amint a nap lenyugszik, az emésztőtüzünk is lecsökken, így a vacsorának könnyebbnek kell lennie, mint az ebédnek és ideális esetben 20:00 óra előtt kellene elfogyasztani. Ha a késő esti órákban eszel, 22:00 óra után, az étel méreganyagokat halmozhat fel a rendszerben és a reggeli órákban nem érzed majd magad frissnek. Minden országnak különbözőek az étkezési szokásai de alapvetően a vacsorának könnyűnek és könnyen emészthetőnek kellene lennie. A mungóbab kása, párolt zöldségek, levesek és különböző alacsony zsírtartalmú ételek kevés sóval és enyhe fűszerezéssel jó választások lehetnek egészséges vacsora gyanánt.

Dr. Ravindra Mamgain, köszönöm szépen, hogy megosztotta a tudását és a tapasztalatait.

 

Fordította: Sárközi Zsanett és

Jakab Ákos

 

Forrás:

http://namaskar.com.ru/interview-with-dr-ravindra-mamgain-himalayan-insitute-hospital-dehradun-india-about-ayurvedic-management-of-life/

Részletek az áyurvédikus kezeléshez és az áyurvéda tanulásához:

Dr. Ravindra Kumar Mamgain és Dr. Pratibha Mamgain. Kapcsolat: Ayurvedic centre, Himalayan Institute Hospital, Swami Ram Nagar, Dehradun (Uttarakhand), India 248140.
weboldal: www.hihtindia.org

www.ayurvedahiht.org
dr.r.k.mamgain@gmail.com
dr.pratibha.mamgain@gmail.com
ayurveda@hihtindia.org

 

Az interjú első részét itt olvashatjátok:

https://jogadebrecen.hu/aktualis/interju-dr-ravindra-mamgainnel-himalajai-klinikai-intezet-az-ayurvedikus-eletvezetesrol-1-resz/

Közzétéve 2016-10-26 itt Aktuális, Jóga blog

Megosztom

jogadeb

A szerző: Debreceni Jóga Egyesület

A Debreceni Jóga Egyesület Zoltai Miklós vezetésével több évtizede segíti jógaoktatásával a debreceni embereket. A jógaórák és jógatanfolyamok nem csak az emberek testi, hanem lelki, szellemi és szocális fejlődését is szolgálják. Ha jógázni szeretnél, akkor pillanatok alatt jelentkezhetsz jógatanfolyamra, de ingyenes bemutató jógaórára is!
Back to Top

Oldalunk cookie-kat használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információk

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close