Himalájai Jóga Tradíció

jóga tiszta forrásból, 5000 év tudásával a test, a lélek és a szellem harmonikus fejlődéséért

A Himalájai Tradíció

Himalájai Tradíció a spirituális tudás töretlen folyama, amely a himalájai barlangkolostorokban élő nagyszerű bölcsektől származik. A hagyomány kapcsolódik Maitréja Buddhához is, és ősi kapcsolata van a kereszténységgel, ami lehetővé teszi, hogy mind a nyugati és keleti kultúrákban továbböröklődjön a jóga e hagyományvonala.

A Tradíció az emberi elme képzésének különleges módszereit tanítja, melynek célja, hogy az egocentrikus személyiségünkkel és a külsődlegessel való azonosulásunk helyébe a mindörökké tiszta, mindörökké bölcs, és mindörökké szabad Önmagunkról szerzett tudás lépjen.

A hagyomány módszerei tudományosak, szisztematikusak és bizalmasak, melyek a beavatás misztériumában tetőződnek, valamint abban, hogy a tanítványt közvetlenül részesítik a Tudatosság energiájában, míg végül maga is mesterré nem válik.

A himalájai jóga, dhjána jóga rendszer, vagyis a „tudás” útja, amely a jóga minden ágát kidolgozza és gyakorolja. A rendszerben jelen vannak a testhelyzetek (ászanák), a légző-és energetikai gyakorlatok (pránajáma), a különféle relaxációs gyakorlatok, és a jógikus alvás (jóga nidra). Kiemelt fontosságú még az elme csendjének (silence) a gyakorlása. Minden gyakorlat által a végső célt, a meditációt, a szamádhit keresi. A rendszeres meditáció révén kialakul egy ellazult, nyugodt, békés alapérzés.

A Tradíció tanításai Pátándzsáli Jóga – szútráinak bölcsességét ötvözik a tantrák filozófiájával és gyakorlataival, valamint azokkal a különleges szóbeli instrukciókkal és beavatási tapasztalatokkal, melyek szentek és jógamesterek hosszú láncán keresztül adódtak tovább.

A Tradíció mégsem három össze nem függő elem valamely intellektuális kombinációja, hanem egy egységesített rendszer, melyben minden részegység szervesen kapcsolódik egymáshoz.

A Himalájai Tradíció magában foglalja minden ismert meditációs rendszer legfontosabb tanait és gyakorlatait, sőt ezek a rendszerek túlnyomó részben éppen a Himalájai Tradícióból fejlődtek ki. A vipasszana például a légzéstudatosságot hangsúlyozza, a Transzcendentális Meditáció a mantra ismétlésére koncentrál, míg a legtöbb hatha jóga gyakorló főleg a testhelyzetre irányítja a figyelmét. A Himalájai Tradíció tanításai szerint a meditáló azonban megtanul megfelelő testhelyzetben ülni, teljesen ellazulni, a légzést helyes módon gyakorolni, majd mindezek után a légzéstudatot a mantra használatával kombinálni.

(Szvámi Véda Bhárati : Bevezetés a Himalájai Jóga Tradícióba I. )

A hagyomány módszerei tudományosak, szisztematikusak és bizalmasak, melyek a beavatás misztériumában tetőződnek, valamint abban, hogy a tanítványt közvetlenül részesítik a Tudatosság energiájában, míg végül maga is mesterré nem válik.

A himalájai jóga, dhjána jóga rendszer, vagyis a „tudás” útja, amely a jóga minden ágát kidolgozza és gyakorolja. A rendszerben jelen vannak a testhelyzetek (ászanák), a légző-és energetikai gyakorlatok (pránajáma), a különféle relaxációs gyakorlatok, és a jógikus alvás (jóga nidra). Kiemelt fontosságú még az elme csendjének (silence) a gyakorlása. Minden gyakorlat által a végső célt, a meditációt, a szamádhit keresi. A rendszeres meditáció révén kialakul egy ellazult, nyugodt, békés alapérzés.

A Tradíció tanításai Pátándzsáli Jóga – szútráinak bölcsességét ötvözik a tantrák filozófiájával és gyakorlataival, valamint azokkal a különleges szóbeli instrukciókkal és beavatási tapasztalatokkal, melyek szentek és jógamesterek hosszú láncán keresztül adódtak tovább.

A Tradíció mégsem három össze nem függő elem valamely intellektuális kombinációja, hanem egy egységesített rendszer, melyben minden részegység szervesen kapcsolódik egymáshoz.

A Himalájai Tradíció magában foglalja minden ismert meditációs rendszer legfontosabb tanait és gyakorlatait, sőt ezek a rendszerek túlnyomó részben éppen a Himalájai Tradícióból fejlődtek ki. A vipasszana például a légzéstudatosságot hangsúlyozza, a Transzcendentális Meditáció a mantra ismétlésére koncentrál, míg a legtöbb hatha jóga gyakorló főleg a testhelyzetre irányítja a figyelmét. A Himalájai Tradíció tanításai szerint a meditáló azonban megtanul megfelelő testhelyzetben ülni, teljesen ellazulni, a légzést helyes módon gyakorolni, majd mindezek után a légzéstudatot a mantra használatával kombinálni.

(Szvámi Véda Bhárati : Bevezetés a Himalájai Jóga Tradícióba I. )

Hagyományaink főbb irányvonalai:

  1. Filozófiánk az Egyetlen – kettőség nélküli – abszolúton alapul.
  2. Az emberiség önzetlen szolgálata a szeretet egy formája, amit az embernek gondolataival, tetteivel és szavaival kell követnie.
  3. Patandzsáli jóga – rendszerének megismerését alapvető lépésnek tekintjük hagyományaink magasabb szintű gyakorlatainak elsajátítása előtt, noha filozófiai szempontból az advaitát, a kettőség – nélküli egy rendszerét követjük.
  4. A meditációt a test lecsendesítése, a nyugodt légzés és a tudat feletti uralom foglalja rendszerbe. A tudatos légzést, a vegetatív idegrendszer feletti uralmat, és az elsődleges késztetések irányításához szükséges önfegyelmet gyakoroljuk.
  5. Tanítványainknak általában a középső utat tanítjuk, és azok, akik, már felkészültek a magasabb szintű tudás befogadására, lehetőséget kaptak, hogy elsajátítsák a haladó gyakorlatokat. E gyakorlatok általános segítséget nyújtanak az embernek, hogy mindennapi, világi életét élhesse, és mégis felette álljon annak. Módszerünket a nyugati tanítványok kedvéért a Legfelsőbb (Transzcendentális) Tudatosság Meditációjának nevezzük. Én csupán hírvivő vagyok, aki a himalájai bölcsek tudásának hagyományait adja át, és mindazt, ami természetesen következik. Sohasem készülök előre az előadásaimra és a beszédeimre, mert mesterem arra kért, hogy ne tegyem.
  1. Nem hiszünk a hittérítésben, a kulturális szokások megváltoztatásában, főként pedig abban nem, hogy bármiféle adott Istenképet próbáljunk meg elfogadtatni az emberekkel. Egyformán tisztelünk minden vallást, mindegyiket elfogadjuk, egyiket sem rekesztjük ki. Nem ellenezzük továbbá a templomokat, imaházakat és mecseteket, de abban sem hiszünk, hogy épületeket kellene emelnünk Istennek, miközben figyelmen kívül hagyjuk embertársainkat. Szilárdan hisszük, hogy minden ember élő templom.
  1. Szerzetesrendünk tagjai a világon mindenütt ott vannak és a kommunikációnak hála, mi is hiszünk az oktatásban. Egyetemi programunk a bölcsektől kapott tudást adja át, így elégítve ki az értelmiségiek belső igényét.
  2. Vegetáriánusok vagyunk. Egészséges étrendet tanítunk, mely elősegíti, hogy hosszú ideig élhessünk, ugyanakkor azonban nem vagyunk merevek, és nem erőltetjük, hogy tanítványaink is vegetáriánusok legyenek.
  3. Tiszteletben tartjuk a család intézményét, a gyermekek nevelésénél az ön-nevelési programot hangsúlyozzuk, ahelyett, hogy a saját hiedelmeinket, hitünket és életmódunkat erőltetnénk rájuk.
  4. Képzett tanítóink kidolgozott formában tanítják a jóga minden meglátását a test, a lélegzés, a tudat és az egyéni lélek vonatkozásában. A kulcs a belső és külső tudatosság, a tudattágítás módszereit megfelelő körültekintéssel ismertetjük meg tanítványainkkal.
  5. Az emberiség szolgálatát szem előtt tartva, fontosnak tartjuk a jógagyakorlatok ( köztük a relaxáció és a meditáció) kutatását, tudományos igazolását, és az ezekkel kapcsolatban adódó következtetések levonását.
  6. Kísérleteinket dokumentáljuk és publikáljuk, hogy az emberiség hasznára lehessenek.
  7. Hiszünk az egyetemes testvériségben, mindenkit elfogadunk, senkitől nem fordulunk el.
  8. Szigorúan tartózkodunk a politikától, és attól, hogy szembeforduljunk bármely vallással.
  9. Nagy fontosságot tulajdonítunk a tudatunkban, tetteinkben és szavainkban megnyilvánuló erőszakmentesség gyakorlásának.

( Szvámi Ráma: Élet a Himalája mestereivel)

Mestereink

(1925 – 1996)

Swami Rama

Himalájai Swami Rama, 1925-ben született a Himalája egyik hegyi falujában, Tholi-ban, Pauri Garwhal-ban. Gyermekkorában egy nagyszerű jógi és szent, Bengali Baba nevelte a Himalája barlang kolostoraiban, aki a világra jövetelét előre megjósolta a szüleinek.

Sok nagy jógihoz és siddhához, elküldte a mestere, hogy tanuljon a hindu, buddhista és keresztény tradíciókról. Majd a  jóga tudományának és filozófiájának különböző irányzatait tanulmányozta a Himalája tradicionális kolostoraiban. Spirituális tanítói Ramana Maharishi, Szvámi Brahmananda, Mahatma Gandhi, Sri Aurobindo és Rabindranath Tagore voltak. Tibetbe is elutazott, hogy nagymesterétől, Mahavatar Babától tanuljon.

Swami Rama

Húszas éveinek elején Nyugat – Indiában, Karvirapitha Shankaracharya-jának választották . Ott szolgált mindaddig, amíg saját gyakorlási lehetőségeit csorbítva, a vallási feladatai túlterhelték. Ezért 1952-ben lemondott tisztségéről és a vele járó tekintélyről, hogy visszatérhessen a Himalája hegyei közé, elmélyülni a jóga gyakorlásában.

Az 1960-as évek végén úgy döntött, –  mestere buzdítására – hogy a Nyugatra megy tanítani. Úgy is emlegetik, hogy hidat hozott létre Kelet és Nyugat között. Nagyon sok jóga központot alapított a világ számos országában. Dr. Elmer Green – a Kansas állambeli Topekai Menninger Alapítvány igazgatójának a meghívására érkezett Amerikába, hogy egy kutatóprogram tanácsadója és egyben alanya is legyen, amely a jóga technikák valódiságát igyekezett bizonyítani. Olyan kísérletekben vett részt, melyek segítettek forradalmasítani a tudományos felfogást test és elme kapcsolatáról. Laboratóriumi körülmények között végrehajtott bemutatóival számtalan tudóst hökkentett meg. Olyan dolgokra volt képes, melyekről korábban azt gondolták, hogy lehetetlen.

Az 1990-es években visszatért Indiába. Megalapította a Jóga Tudomány és Filozófia Himalájai Nemzetközi Intézetet, valamint a Himalája Intézet Kórházi Érdekszövetséget. Rengeteg könyvet írt, amelyek témája többek között az egészség, a helyes légzés, az örömteli élet, a meditáció és a jóga szentiratai. Egyszer megkérdezték, hány  életet érintett meg személyesen, melyre ő a TÍZMILLIÓ körüli becslést adta.
1996. november 13-án, Jolly Grantban, a Himalája Intézet Kórházában, Swami Rama tudatos kontroll alatt elhagyta a testét és mahaszamádiba távozott.

(1933 – 2015)

Swami Veda Bharati

Swami Veda 1933-ban született, Indiában, Dehradunban, Uttarakhandban. Édesapja 4 éves korától otthoni iskolában tanította. Már ekkor 4003 szabályát memorizálta a Szanszkrit Panini nyelvtanának és a Jóga Szútráknak. Karrierjét, gyermekként kezdte. Kilenc éves korától több tízezres tömegeknek prédikált és híres volt arról, hogy képes volt értelmezni a Védák bármelyik versét, annak minden szintű értelmével. Felnőtt korában a külföldön élő indiai közösségeket szolgálta Kenyában, Maurituson, és a brit Guyana-n, ahol ashramot és iskolát alapított, amelyek ma is léteznek.

1966-ban szerzett alapfokú diplomát a Londoni Egyetemen, majd 1967-ben mesteri fokozatot szerzett ugyanebben az intézményben, és 1968-ban a D. Litt. fokozatot kapta az Utrechti Egyetemen, Hollandiában.

Swami Veda Bharati

Tanulmányai alatt soha nem vett részt az órákon, egyik iskolában sem. Ezután kijelölték az Indiai tárgyak professzorának a Minnesotai Egyetemen, Minneapolisban, ahol 1973-ig szolgált. 1969-ben találkozott mesterével, Himalájai Swami Ramaval és hamarosan világkörüli útra indult. Minden idejében Swami Rama üzenetét terjeszteni világszerte. 1980-as években telepedett le  Indiában. 1992-ben sannyasat kapott Swami Ramatól. 1999-ben megkapta a Mahamandaleshvara címet, ezzel bekerülve a 100 legnagyobb, leghaladóbb szvámik ősi rendje közé. 2001 elején elkezdte építeni a Swami Rama Sadhaka Grama ashramot és egy iskolát Rishikesben, ami éppen 2 kilométerre található Swami Rama Ashramjától. Itt hagyta el a testét, mahaszamádiba távozott 2015. júliusában.

Swami Ritavan Bharati

Korábban Pandit Ananta néven (született Daniel Richey), közel negyven éve szolgálja Swami Rama és Swami Veda Bharati munkáját, a Himalájai Jóga Tradíció misszióját. 2007-ben tett szannyasin fogadalmat, ekkor kapta a Swami Ritavan Bharati nevet. Végzettségét tekintve, menedzsment szakon szerzett diplomát, non-profit szervezeti fókusszal. Emellett pedagógia, valamint filozófia szakon is tanult és diplomázott – az oktatási területen végzett tanulmányaiban főként a tapasztalat alapú tudás témájával foglalkozott. A Honesdale-i (Pennsylvania-i) Himalájai Nemzetközi Intézet Jógatudomány és Filozófia felsőfokú képzése keretében, mantra és meditáció témában írta szakdolgozatát. Swami Ritavan magasan képzett és tapasztalt jóga és meditációs oktató. 

Swami Ritavan Bharati

Korábban, 1970 – ben, még családos útkeresőként, beavatott tanítványként csatlakozott a Dhyana-mandiram Meditációs Központhoz, éveken át élt ebben az asramban, Amerikában. Szannyasin fogadalmát követően, vanaprashta-ként, vándorló, utazó szerzetesként, tanítóként éli mindennapjait – amikor Amerikában tartózkodik, a Dhyana-mandiram Meditációs Központot igazgatja. Utazó tanítóként, világszerte vezet jógaoktató-képzéseket és csend-elvonulásokat, különböző spirituális programokat a Himalájai Tradíció szellemiségében. Az elmúlt év során, ideje nagy részében csendet gyakorol, a gyakori tanítások mellett, saját belső utazására, megismerésére is jelentős hangsúlyt helyez. Az általa vezetett gyakorlásokon résztvevők megtapasztalhatják és megtanulhatják a hatha, valamint a rádzsa (raja) jóga meditatív mélységeiben való áramlás módjának mikéntjét.

Dr. Stephen Parker

Dr. Stephen Parker 1971-ben kapott beavatást a Himalája Jóga Tradícióba Swami Véda Bharatitól és megkapta a Stoma beavatott nevet. Az elsőként hitelesített tanárok között volt a Himalájai Nemzetközi Tanárszövetség által, és 1974-ben kezdett hatha-jógát tanítani. Ez idő alatt szanszkritot is tanult Swami Vedától, valamint a Minnesotai Egyetemen, Dél- Ázsiai nyelveket és irodalmat az alapdiplomájához . Stoma a Jóga Szövetség (E-RYT 500) Tapasztalt Regisztrált Jóga Tanára az 500 órás szinten és a Jóga Akkreditáció Nemzetközi Tanácsának Igazgatóságában szolgál. (www.cyai.com). Tagja a Jóga Terapeuták Nemzetközi Egyesületének. A Minneapolisi Meditációs Központ karán, és a Swami Rama Sadhaka Grama Ashramban Rishikesben, Indiában szolgál. 

Dr-Stephen-Stoma-Parker jóga mester

Szintén magas rangú tagja a Himalája Jóga Tradíció Tanárképző Programjának. Előadásokat tart a jógáról, meditációról, jóga pszichológiáról, spirituális gyakorlásról, vezetésről és a jóga tudományáról az Egyesült Államokban, Kanadában, a Karibi országokban, Hollandiában, Olaszországban, Ausztriában, Litvániában, Dél- Afrikában, Koreában, Hong Kong-ban és Indiában. 2004-ben segített meghonosítani és tanítani az első jóga tanfolyamot egy Amerikai orvosi iskolában a Minnesotai Egyetem Akadémiai Orvosi Központban.  2007-ben megkapta a lemondás bevezető fogadalmát Swami Védától és Karvirapitha Shankaracharya-tól.

1985 óta engedéllyel rendelkező pszichológus, magánpraxisa,  St. Paul-ban, Minnesotában van. További szolgálatot végez, mint a Minnesotai Saint Mary’s Egyetem Tanácsadás és Pszichológiai Szolgáltatások adjunktusa, és a Minneapolisi St. Thomas Egyetem Felsőfokú pszichológia tanszékének adjunktusa. A Klinikai Hipnózis Minnesotai Társaságának Bevezető Műhelyében is tanít. Amellett, hogy rendszeresen szaklapokban publikál cikkeket és számos könyvfejezet szerzője, Dr. Parker szerkesztette Swami Véda Patanjali Jóga Szútrájáról írott legfontosabb tudományos munkájának második kötetét is. Szintén nemrég fejezte be kéziratát egy könyvhöz, a spirituális tisztítás folyamata a jógában témakörben, “Az Ösvény Tisztítása” címmel. Szakértő értékelő szerkesztője a Férfi Tanulmányok Folyóiratának, az Orthopszichiátria Amerikai Folyóiratának, az Egészség és Alkalmazott Tudományok Nemzetközi Folyóiratának, a Jóga Terápia és Jóga-mimamsa Nemzetközi Folyóiratának.

Ashutosh Sharma

Ashutosh Sharma 1972-ben született Rishikesh-ben. Jóga tanulmányait, nagyon fiatalon elkezdte. 1992-ben találkozott Himalájai Swami Rama-val, aki elfogadta őt tanítványaként és elküldte őt élni és tanulni a Swami Rama’s Sadhanamandir Ashram-ba Rishikesbe, Swami Veda Bharatihoz. 1993-ban kezdett el jógát tanítani, és mostanra vezető tanár a Himalája Tradíció központjaiban és a Tradíció Tanárképző Programjában, Indiában, Európában, Afrikában, Kelet és Dél Ázsiában. Jelenlegi lakóhelye Berlin, Németország.

Ashutosh Sharma

Paramhans Swami Maheshwarananda

A Swamijiként ismert Paramhans Swami Maheshwaranandaji — Paramhans Swami Madhavanandaji tanítványa. 1972 óta él és dolgozik Európában, ahol megalapította a “Jóga a mindennapi életben” rendszert.

Tanításainak főbb pontjai a következők:

-fizikai, mentális, társadalmi és spirituális egészség,
-az élet iránti tisztelet,
-minden vallás, kultúra és nemzet iránti tolerancia,
-a világbéke elősegítése,
-az emberi jogok védelme,
-a környezet és a természet védelme, megőrzése.

Ezeknek az alapvető elveknek a megvalósítása mindenkit elvezethet a spirituális fejlődéshez, az Önmegvalósításhoz és az Isten-megvalósításhoz.
Swamiji önzetlen szolgálata, fáradhatatlan törődése és szeretete minden lény iránt, előadásai és szatszangjai ezer és ezer spirituális keresőnek jelentik az inspiráció forrását.
(forrás: www.joga.hu illetve www.joga.org )

Foglalkozásaink

Ismerd meg jógaóráinkat és találd meg a számodra megfelelő foglalkozást

Jelentkezés

Regisztrálj kurzusainkra

Melyik foglalkozás érdekel? (többet is megjelölhetsz)