A Himalájai Tradíció a spirituális tudás töretlen folyama, amely a himalájai barlangkolostorokban élő nagyszerű bölcsektől származik. A hagyomány kapcsolódik Maitréja Buddhához is, és ősi kapcsolata van a kereszténységgel, ami lehetővé teszi, hogy mind a nyugati és keleti kultúrákban továbböröklődjön a jóga e hagyományvonala.
A Tradíció az emberi elme képzésének különleges módszereit tanítja, melynek célja, hogy az egocentrikus személyiségünkkel és a külsődlegessel való azonosulásunk helyébe a mindörökké tiszta, mindörökké bölcs, és mindörökké szabad Önmagunkról szerzett tudás lépjen.
A hagyomány módszerei tudományosak, szisztematikusak és bizalmasak, melyek a beavatás misztériumában tetőződnek, valamint abban, hogy a tanítványt közvetlenül részesítik a Tudatosság energiájában, míg végül maga is mesterré nem válik.
A himalájai jóga, dhjána jóga rendszer, vagyis a „tudás” útja, amely a jóga minden ágát kidolgozza és gyakorolja. A rendszerben jelen vannak a testhelyzetek (ászanák), a légző-és energetikai gyakorlatok (pránajáma), a különféle relaxációs gyakorlatok, és a jógikus alvás (jóga nidra). Kiemelt fontosságú még az elme csendjének (silence) a gyakorlása. Minden gyakorlat által a végső célt, a meditációt, a szamádhit keresi. A rendszeres meditáció révén kialakul egy ellazult, nyugodt, békés alapérzés.
A Tradíció tanításai Pátándzsáli Jóga – szútráinak bölcsességét ötvözik a tantrák filozófiájával és gyakorlataival, valamint azokkal a különleges szóbeli instrukciókkal és beavatási tapasztalatokkal, melyek szentek és jógamesterek hosszú láncán keresztül adódtak tovább.
A Tradíció mégsem három össze nem függő elem valamely intellektuális kombinációja, hanem egy egységesített rendszer, melyben minden részegység szervesen kapcsolódik egymáshoz.
A Himalájai Tradíció magában foglalja minden ismert meditációs rendszer legfontosabb tanait és gyakorlatait, sőt ezek a rendszerek túlnyomó részben éppen a Himalájai Tradícióból fejlődtek ki. A vipasszana például a légzéstudatosságot hangsúlyozza, a Transzcendentális Meditáció a mantra ismétlésére koncentrál, míg a legtöbb hatha jóga gyakorló főleg a testhelyzetre irányítja a figyelmét. A Himalájai Tradíció tanításai szerint a meditáló azonban megtanul megfelelő testhelyzetben ülni, teljesen ellazulni, a légzést helyes módon gyakorolni, majd mindezek után a légzéstudatot a mantra használatával kombinálni.
(Szvámi Véda Bhárati : Bevezetés a Himalájai Jóga Tradícióba I. )
Hagyományaink főbb irányvonalai:
- Filozófiánk az Egyetlen – kettőség nélküli – abszolúton alapul.
- Az emberiség önzetlen szolgálata a szeretet egy formája, amit az embernek gondolataival, tetteivel és szavaival kell követnie.
- Patandzsáli jóga – rendszerének megismerését alapvető lépésnek tekintjük hagyományaink magasabb szintű gyakorlatainak elsajátítása előtt, noha filozófiai szempontból az advaitát, a kettőség – nélküli egy rendszerét követjük.
- A meditációt a test lecsendesítése, a nyugodt légzés és a tudat feletti uralom foglalja rendszerbe. A tudatos légzést, a vegetatív idegrendszer feletti uralmat, és az elsődleges késztetések irányításához szükséges önfegyelmet gyakoroljuk.
- Tanítványainknak általában a középső utat tanítjuk, és azok, akik, már felkészültek a magasabb szintű tudás befogadására, lehetőséget kaptak, hogy elsajátítsák a haladó gyakorlatokat. E gyakorlatok általános segítséget nyújtanak az embernek, hogy mindennapi, világi életét élhesse, és mégis felette álljon annak. Módszerünket a nyugati tanítványok kedvéért a Legfelsőbb (Transzcendentális) Tudatosság Meditációjának nevezzük. Én csupán hírvivő vagyok, aki a himalájai bölcsek tudásának hagyományait adja át, és mindazt, ami természetesen következik. Sohasem készülök előre az előadásaimra és a beszédeimre, mert mesterem arra kért, hogy ne tegyem.
- Nem hiszünk a hittérítésben, a kulturális szokások megváltoztatásában, főként pedig abban nem, hogy bármiféle adott Istenképet próbáljunk meg elfogadtatni az emberekkel. Egyformán tisztelünk minden vallást, mindegyiket elfogadjuk, egyiket sem rekesztjük ki. Nem ellenezzük továbbá a templomokat, imaházakat és mecseteket, de abban sem hiszünk, hogy épületeket kellene emelnünk Istennek, miközben figyelmen kívül hagyjuk embertársainkat. Szilárdan hisszük, hogy minden ember élő templom.
- Szerzetesrendünk tagjai a világon mindenütt ott vannak és a kommunikációnak hála, mi is hiszünk az oktatásban. Egyetemi programunk a bölcsektől kapott tudást adja át, így elégítve ki az értelmiségiek belső igényét.
- Vegetáriánusok vagyunk. Egészséges étrendet tanítunk, mely elősegíti, hogy hosszú ideig élhessünk, ugyanakkor azonban nem vagyunk merevek, és nem erőltetjük, hogy tanítványaink is vegetáriánusok legyenek.
- Tiszteletben tartjuk a család intézményét, a gyermekek nevelésénél az ön-nevelési programot hangsúlyozzuk, ahelyett, hogy a saját hiedelmeinket, hitünket és életmódunkat erőltetnénk rájuk.
- Képzett tanítóink kidolgozott formában tanítják a jóga minden meglátását a test, a lélegzés, a tudat és az egyéni lélek vonatkozásában. A kulcs a belső és külső tudatosság, a tudattágítás módszereit megfelelő körültekintéssel ismertetjük meg tanítványainkkal.
- Az emberiség szolgálatát szem előtt tartva, fontosnak tartjuk a jógagyakorlatok ( köztük a relaxáció és a meditáció) kutatását, tudományos igazolását, és az ezekkel kapcsolatban adódó következtetések levonását.
- Kísérleteinket dokumentáljuk és publikáljuk, hogy az emberiség hasznára lehessenek.
- Hiszünk az egyetemes testvériségben, mindenkit elfogadunk, senkitől nem fordulunk el.
- Szigorúan tartózkodunk a politikától, és attól, hogy szembeforduljunk bármely vallással.
- Nagy fontosságot tulajdonítunk a tudatunkban, tetteinkben és szavainkban megnyilvánuló erőszakmentesség gyakorlásának.
( Szvámi Ráma: Élet a Himalája mestereivel)
Comments are closed.