Zoltai Miklós és a debreceni jógázók indiai útjuk során, második alkalommal voltak, Dehradun városában lévő Himalayan Insitute Hospitalban (Himalájai Klinikai Intézet) melynek igazgatója, Dr Ravindra Kumar Mamgain ayurvédikus orvosprofesszor. Itt egyénre szabott ayurvédikus kezeléseken vettek részt a magyar csoport tagjai. A kezelések Dr Ravindra Kumar Mamgain felügyeletével és irányításával zajlottak. A vele készült interjú első részét tesszük most közzé, melyet Sárközi Zsanett és Jakab Ákos fordítottak le magyarra.
Interjú Dr. Ravindra Mamgainnel (Himalájai Klinikai Intézet) az ayurvédikus életvezetésről – 1. rész
Forrás:
Interjú 1.rész
http://namaskar.com.ru/dr-ravindra-kumar-mamgain-of-the-himalayan-institute-hospital-trust-improving-daily-life-by-ayurveda/
Dr Ravindra Kumar Mamgain ( Az indiai Dehradun városában lévő Himalayan Insitute Hospital igazgatója SRHU ) áyurvédikus orvosprofesszorral beszélgettünk, életmódról, mindennapi szokásainkról illetve a gondolkodásmódunkban és cselekedeteinkben megjelenő tudatosság fokozásáról, hogy minél egészségesebben és energikusabban tarthasssuk minden szándékunkat életünkben. Megtudhatjuk, hogy az áyurvéda nem csupán a betegségek gyógyítására alkalmazható, hanem segítséget nyújt az emberiség minden fajta szenvedésének megszűntetésére, fizikai, mentális, intellektuális és spirituális szinten, hiszen ötvözi az élet minden aspektusát – a testet, a tudatot és a lelket. Az áyurvéda nagy hangsúlyt fektet a szociális jólétre és a környezetünkkel való kapcsolatra.
Üdvözlöm a kedves olvasókat!
Mr. Anton, nagy öröm számomra, hogy megoszthatom az ájurvédikus tudásomat Önnel és mindenkivel, aki ezt a csodálatos magazint olvassa, amely elkötelezett a kultúra, örökség, tudás és az országok közötti és globális baráti viszonyok ápolásában.
A fenti képen: Dr. Ravindra Kumar Mamgain a csodálatos családjával
Nagy megtiszteltetés és boldogság számomra, hogy beszélhetek önnel, Dr. Ravindra. Kérem, meséljen egy keveset az áyurvédához vezető útjáról! Ez egy generációkon átívelő családi hagyomány, vagy az Ön önálló döntése volt, illetve hogyan érezte a kapcsolódást ehhez?
Az ayurvéda nem volt családi hagyomány nálunk, de egy mély betekintést szereztem a kultúrába, a védikus örökségbe és az indiai filozófiába. A szent Védákban gyökerező áyurvéda univerzális, mely nem csupán egy gyógyászati rendszer, hanem az élet tudománya, ami az emberi élet minden aspektusával foglalkozik. Először kisgyermekkoromban kerültem kapcsolatba az áyurvédáva. Egy áyurvédikus orvos nagyon közel lakott a házunkhoz és amikor valamiféle egészségügyi problémánk adódott, akkor áyurvédikus kezeléseket kértünk tőle. Nincs olyan emlékünk, hogy bármiféle kémiai anyagot kellett volna szednünk akkoriban. Így gyermekkorom óta igen pozitív szemléletmódom alakult ki ezzel a különleges, testbarát, holisztikus egészséggel foglalkozó gyógyászati rendszerrel kapcsolatban. Az áyurvéda holisztikus megközelítése az élet, az egészség és a gyógyítás irányába mindig inspirál engem, hogy kapcsolódjak az egészséges élet egyetemes elveihez és ennek céljához.
Az áyurvéda világszerte gyorsan megragadja az egészségtudatos közösségek figyelmét és már most nagy mértékben elterjedt a világban. Lehetővé teszi számunkra, hogy megértsük a pozitív egészséget úgy, hogy egyensúlyt hozunk létre az elme, a test és a tudatosság között az egyéni alkatnak megfelelően. Amellett, hogy az áyurvéda élet- és egészségközpontú, a betegségek gyógyításának átfogó rendszerét nyújtja, azáltal, hogy egy egyedülálló holisztikus megközelítést alkalmaz.
Áyurvédikus orvoslást végeztem a Lucknow Egyetemen, orvoslásból a legmagasabb minősítéssel és két rangos arany medált is kaptam a teljesítményemért. Ezt követően megcsináltam az orvosi posztgraduális, vezető rezidensi, és az áyurvédikus Ph.D képzésemet a tekintélyes központi egyetemen, az Orvosi tudományok Intézetében, a Banaras Hindu Egyetemen, Váránasziban.
A posztgraduális tanulmányaim végzése alatt megházasodtam és a feleségem, Dr. Pratibha Mamgain szintén elvégezte az orvostudományi szakot (M.D. – Medical Doctor), és a PhD képzést áyurvédikus orvoslásból ugyan abban az intézetben. Mindketten dolgoztunk a WHO megbízásából a nepáli HMG Orvosi Intézetében, a Tribhuvan Egyetemen, Kathmanduban, mint tanácsadó és előadó, 1992-93-ban, a posztgraduális tanulmányainkhoz szükséges áyurvédikus kurzusok miatt.
Jelenleg több, mint 15 éve mindketten áyurvédikus orvossprofesszorként dolgozunk a dehraduni Swami Rama Himalayan University Himalayan Institute Hospital központjában, melyet a nagy himalájai szent, H. H. Szvámi Ráma alapított.
A Himalájai Kórház Áyurvédikus Központjának intézete (Ayurvedic Centre of Himalayan Institute Hospital Trust) Swami Ráma Holisztikus egészség moduljának kifejeződése és egy tökéletes hely az elme, a test és a szellem kapcsolatának megerősítéséhez és gyógyításához. A Himalájai intézet campusának békés, csendes és zöld atmoszférájában található. Preventív, gyógyászati és erősítő terápiákon alapszik, melyeknek alapja a páciens-központú egészséggondozás.
Az emberek a világ különböző pontjáról látogatnak ide a helyi panchkarma terápiás programra és hogy áyurvédikus terápiákban részesüljenek. Az áyurvédikus gyógyászati rendszer egyenlő figyelmet fordít a méregtelenítésre, a betegség gyógyítására és a test revitalizációjára. A Központ egy áyurvédikus szakértői csapat irányítása alatt kínálja szolgálatásait, melyet egy magasan képzett kiegészítő gyógyító személyzet támogat. Íme a weboldalak: hihtindia.org and ayurvedahiht.org
Úgy tudom, hogy az embernek rengeteget kell tanulnia az áyurvédikus praxishoz, vagy például a thai masszázshoz illetve bármilyen más tradícionális orvosi vagy gyógyászati gyakorlathoz, de helytelen-e azt mondani, hogy az intuíció kifejlesztése egy további adalék, sőt, alapja az ayurvédának?
A képen: Áyurvédikus terápiás szoba
Minden tudománynak szüksége van alapos tanulmányozásra ahhoz, hogy megértsük, de az orvoslás mindig kihívás. Minden ember és betegség más és más, illetve újfajta betegségek is keletkeznek. Egész életedben egy tanuló maradsz és új kihívásokkal nézel szembe. A nagy szentek a meditáció és a spirituális gyakorlatok mély állapotában megtapasztalták és felfedezték az emberi élet alapjait, annak fiziológiáját és betegségeit.
A módszertan határozottan az intuícíón, tapasztalaton és érzékelésen alapszik. Egy sikeres orvosnak nem csupán magasan képzettnek és jól informáltnak, de kellőképpen bölcsnek, intelligensnek és nyíltan őszintének is kell lennie, és szoros kapcsolatot szükséges ápolnia páciensével. Az áyurvéda a kórelőzmények részletes elemzésére és összetett klinikai vizsgálatokra törekszik, hogy meghatározza az egyensúly kibillenését és az egyéni ellenállóképességet.
Emberként kötelességeink között szerepel, hogy megtartsuk a pozitív energiánkat és rezgéseinket. Hogyan teheti mindezt jobbá az áyurvéda? Századunk nagyrészt a pénzcsinálással foglalkozik, de minden ember érzi, hogy bármilyen mennyiségű pénzről és a hozzá kapcsolódó élvezetekről is van szó, mindez csak időleges boldogságot, illetve fejfájást és izgatottságot okoz. Sajnos túl nagy hangsúlyt fektetünk az anyagi javakra.
Hogyan segíthet az Ayurvéda megváltoztatni a gondolkodásunkat?
Reggeli az Ayurvéda Központban:
Az áyurvéda ötvözi az élet minden aspektusát – a testet, a tudatot és a lelket. Négy célja van az életnek: spirituális kötelességek (dharma), anyagi gyarapodás (artha), szeretet vagy örömre való törekvés és szabadulás a születés és halál körforgásából (mokhsa). Az áyurvéda állítja, hogy a bölcs személyiségnek úgy kell cselekednie, hogy teljesítve a négy életcélt harmóniát teremtsen az életben.
Az áyurvéda nem csupán a betegségek gyógyítására alkalmazható, hanem segítséget nyújt az emberiség minden fajta szenvedésének megszűntetésére, fizikai, mentális, intellektuális és spirituális szinten. Az áyurvéda nagy hangsúlyt fektet a szociális jólétre és a környezetünkkel való kapcsolatra. Az ember nem lehet csak boldog és egészséges, figyelmet kell fordítania a szociális életben való helytállásra is.
A lenti fotón az Ayurvéda Központ étkezője és szállása látható
Az ayurvéda szépsége, hogy ismereteket ad ahhoz, hogy hogyan legyünk harmóniában önmagunkkal, követve az egészségeses életmódot, szattvikus étkezést, erkölcsösséget, jógát, meditációt, mindezt kiterjesztve természetünkre, fizikai, pszichológiai és spirituális létünkre.
A mai világ a külsőségekre épít. Túl nagy hangsúlyt fordítunk a külcsínre, ahelyett hogy tisztában lennénk azzal, hogy a szép test a megfelelő életmód eredménye, velejárója.
A test alakja, mérete mindig is a köztudatban volt az emberiség történetében, minél szebben, csinosabban nézünk ki, annál magabiztosabbak vagyunk és vonzóbbak a társadalom számára. A Sara (a hét testszövet lényege) és Samhanana (a test tömörsége) című ayurvédikus szövegekben hét Dhatut (testszövet) határoznak meg: RASA, RAKTA, MAMSA, MEDA, ASTHI, MAJJA és SHUKRA, hogy megértsük a fizikai test erejét és kidolgozását.
Az áyurvéda az életet 4 dimenziós entitásnak tekinti. A létező a fizikai test, az érzékek, a szellem és a lélek összessége. Egészséges az, akinek testfelépítése és testi funkciói a Doshák szempontjából, illetve a Dhatuk és a Malák Samya, azaz egyensúlyi állapotban vannak, továbbá az egyén a mentális és spirituális létezés állapotában van. A Swasthavritta (egészséges életmód) átfogó életmód tanácsokkal lát el minket, mely magába foglalja a helyes életvitelt, a napi rutint (nappal és éjszaka), az évszakok szerinti rutint, jóga gyakorlatokat, diétát, valamint a megfiatalító gyógynövények helyes használatát, hogy megteremtsük a tökéletes egészség állapotát.
A képen az Ayurvéda előadáson résztvevő thaiföldi csoport látható
Ha túl sokat ülök napközben a számítógép előtt vagy épp csak egy könyvet olvasok, az energia szintem lecsökken, fáradtnak és erőtlennek érzem magam. Miért történik mindez? A testünk olyan, mint egy elektromos áramkör? Amikor padmászanában ülünk, énekelünk vagy légző gyakorlatokat végzünk, elektromosságot generálunk az egész testben? Mivel a kezünket és lábainkat keresztezzük vagy összeérintjük, így az energia nem áramlik ki a testből? Továbbá mit gondol az étkezésről, illetve milyen hatékony ayurvédikus készítményeket ajánlana?
A képen egy koreai csoport látható az Ayurvéda Központban
Már annyira megszoktuk, hogy hosszú órákat ülünk a számítógép előtt, hogy észre sem vesszük a negatív hatásait. A hosszú ideig tartó ülés és munka a számítógép előtt egyáltalán nem egészséges. Hát- és nyakfájás, izomgörcsök, zsibbadás, a kéz ízületeinek fájdalma, elhízás és „számítógépes látás szindróma” mind- mind tipikus problémák. A testtartás javítása nagyon fontos, azaz a fej, nyak és törzsnek egyenes helyzetben kell lennie az energia megfelelő áramlásához.
A lenti képen Panchakarma terápián résztvevő és egyben a Nemzetközi Nőnapot Ünneplő hölgyek láthatók Ausztriából, Japánból és Magyarországról Dr. Pratibha Mamgain társaságában.
Comments are closed.