Swámi Véda Bharati üzenete a jóga világnapja alkalmából
Ez az írás az isteni Atman jógában testet öltő szeretteinek szól.
Kedves Isteni Lélek!
Nem sokkal azután, hogy Mr. Narendra Modit India miniszterelnökének választották, az ENSZ-ben tartott beszédében indítványozta egy nemzetközi jóganap bevezetését. Az indítványt 177 nemzet támogatta, és így június 21-ét Nemzetközi Jóganapnak nyilvánították minden évben.
Egy ilyen napon mindazok, akik kereső útjukon követik a jóga belső spirituális lényegét – a szellemi jóga bármilyen ágáról legyen is szó – legyenek együtt, osszák meg egymással belső tapasztalataikat, kontempláljanak az útjukon elért haladásról, mindezt a belső csend állapotában időzve.
Ezen a napon mindazok, akik hűen követik a jóga ősi rendszereit azon a módon, ahogy a bölcsek, a risik tanították, gyűljenek össze, és meditáljanak együtt testben, elmében és lélekben.
Mit tud a jóga adni nekünk? Itt egy jelenkori példa.
Általában amikor a politikusok a választásokon harcolnak, azon a napon, amikor az eredményeket bejelentik, mindannyian rendkívüli módon izgatottak, csüggenek a tévén, telefonálgatnak mindenfelé stb.
India jelenlegi miniszterelnöke 2014 május 16-án várta a választások eredményének bejelentését. Azon a napon nem kapcsolta be a tévét déli 12-ig, csak üldögélt magában, meditálva. Így viselkedik egy meditáló.
Amikor az USA-ba látogatott, éppen szent böjtnapokat tartott. Elég mozgalmas programja volt. Többször találkozott Obama elnökkel, mély benyomást keltő nyilvános interjúkat adott beleértve a Madison Square-kertben tartottat is, és mindezt úgy, hogy folytatta a böjtjét. Határtalan energiája mindenkit inspirált; mindenkit kíváncsivá tett, hogy mi ennek az energiának, ennek a magnetizmusnak a forrása. A forrás az általa gyakorolt jóga és meditáció.
Ez csak egy példa arra, hogy mit ad nekünk a jóga.
Ne mondd, hogy “nem tudok meditálni, mert lefoglalnak a világi feladataim”. Lásd el őket, érj el sikereket bennük, de ne engedd, hogy közben állandó stresszhatás alatt légy.
Mi is ez a jóga? Mi a jele annak, hogy valaki jógát gyakorol?
Patanjali Jóga-szútráinak a legelső szútrájában Vyasa, az első és legfontosabb kommentátor bölcs így határozza meg a jógát:
Yogahsamadhih
A jóga szamádhi.
Az Ayurvéda leghitelesebb ősi szövege, a Charaka-samhita szerint:
Yogo moksha-pravartakah
A jóga elősegíti és biztosítja a spirituális felszabadulást, a mokshát.
Sharira-sthana 1.137
Kannada klasszikus szövegében, a Shunya-sampadanében ezt olvashatjuk:
Allama Prabhu belép Animishadéva meditációs kamrájába, és tanúja annak, hogy
testi érzékei elveszítik testi mivoltukat;
akarata elcsendesedik a szándéktalanságban;
tekintete mozdulatlan;
a semmibe réved;
a szempillája sem rezdül;
tudatossága rendíthetetlen;
önmaga érzékelésének finom remegése eltűnik;
a “másik” érzete sem létezik többé;
a rés a “kettő” között elenyészik;
ő maga mindenkivé válik;
az elme késztetéseit addig a pontig juttatja, ahol a tudat a semmibe olvad;
Betöltve ezzel a tanítás értelmét
“Üresség (shunya) a legmagasabban
Üresség az alapoknál
Üresség középen”;
mentesen minden hiánytól;
teljesen szabadon az elme hullámaitól –
Ezek a jellemzői annak, aki a szamádhi állapotában van —
annak képévé válik, aki feloldódott a Valóság révületében.
Shunya-sampadane, Első Upadésha, 19. vachana
(S.C. Nandimath, L.M.A.Menezes, R.C. Hieremath fordítása)
Milyen messze vagyunk ettől a meghatározástól, ettől a céltól a jógának napjainkban használt gyakorlatait és a róla alkotott képet tekintve?
A Menandrosz nevű görög király (Menander angolul, Milinda páli nyelven (i. e.165/155 –130) egy nagy dél-ázsiai területen is uralkodott az afganisztáni Kabul folyótól a jelenlegi pakisztáni Punjabban lévő Ravi folyóig. Van egy páli nyelvű szöveg (Buddha is a páli nyelvet beszélte) megörökítve a király beszélgetését egy BhikkhuNagasena nevű buddhista szerzetessel, ez a Milinda-panha (Milinda kérdései).
A 6. fejezetben a király arról kérdezi a szerzetest, hogy milyen képességek fejlődnek ki abban, aki jógát gyakorol. A szerzetes megad 67 entitást, élőlényt, tárgyat tartalmazó listát, melyek 179 minőségét lehet látni a jóga gyakorlóján.
Ezekből mi most csak az óceán öt minőségét soroljuk fel. A keresőket ez talán arra buzdítja, hogy tanulmányozzák a páli nyelvet, (a szanszkrit fiatalabb testvérét), hogy az egész párbeszédet élvezhessék.
Az, aki a jóga szádhanát gyakorolja, rendelkezni fog az óceán öt minőségével.
Az óceán nem tart meg egy halott testet sokáig változatlan állapotban. Így a jóga gyakorlója sem tűrhet meg sokáig magában olyan tökéletlenségeket, mint a ragaszkodás, az elutasítás, a zavarodottság, a gőg, az önimádat, a kérkedés, a féltékenység, az irigység, a rosszindulat, a csalárdság, az aljasság, a durvaság, az erkölcstelen viselkedés, a negatív gondolkodás.
Bár az óceán gyöngyöket és megannyi kincset hordoz magában, elrejti őket, így kell a jóga szádhakának is elérni magában a kincseket, mint a helyes út, a szádhana gyümölcsei, a meditáció, a szamádhi, az eggyé válás, a belső látás, a bölcsesség stb. Ezeket titokban kell tartani és nem szabad mutatványként használni őket.
Az óceánhoz kapcsolódik a legnagyobb teremtett lények képzete. Így a jóga szádhaka is keresi a nagy szerzetesek társaságát, akik rendelkeznek ezekkel a minőségekkel: nagyon kevéssel megelégszik, beszéde határozott, egyszerűen él, szerény, jó természetű, mély, tiszteletre méltó, ékesszóló, lelkes, elutasítja a bűnt, meghallgat másokat, tiszteli mások véleményét, meg tudja magyarázni a dolgokat, a helyes útra vezet, az őszinte odaadás érzetét váltja ki másokból a dharmáról, az Igazságról beszélve, és jó cselekedeteket hajt végre.
Ahogy az óceán magába fogadja ezernyi folyó vizét, csakúgy, mint a felhők csapadékát, és nem lépi túl a határait, így a jóga szádhaka befogadja a jótékony hatásokat, a tiszteletet, a leborulást, a megbecsülést, mégsem feszítve szét a jóga elvei szerinti határokat.
Ahogy az óceán befogadja a sokezernyi folyó vizét éppúgy, mint a felhők csapadékát, de mégsem telítődik annyira, hogy már ne tudjon többet befogadni, így a jóga szádhaka soha nem telítődhet a tanulással, a dharmáról való beszélgetéssel, mások gondolatainak meghallgatásával, az ezeken való elmélkedéssel, ezek vizsgálatával, a filozófia mélységeinek és a szent szövegeknek tanulmányozásával…
Milinda-panha-pali. 6 Opamma-katha-panha
2 samudda-vaggo, 10 samuddanga-panho
Bárcsak látható lenne, hogy ez a 179 minőség kifejlődik már ebben az életedben.
Imádattal ajánlom ezeket az elmélkedéseket Gurudévámnak, a Himalájai Szvámí Rámának.
Kívánom, hogy minden szádhaka, és a jógaesemények minden résztvevője legyen sikeres ebben a fajta jógában.
Yogovahsa-phalee-bhooyaat.
Ahogy a koreai buddhisták mondják búcsúzásként:
dangsinymkedaljilgubnida
Or
Dangsin-I kkaedal-eum-eulseongchwihasigilbibnida
Válj megvilágosodottá!
Mahamandaleshwar Swami Veda Bharati, D. Litt.
Swami Rama Sadhaka Grama, Virbhadra Road,
Rishikesh (Uttarakhand) 249293.
ahymsin@gmail.com
www.ahymsin.org
Comments are closed.