2015.06.21. a jóga világnapja

svbprofile

                                    Swámi Véda Bharati üzenete a jóga világnapja alkalmából

Ez az írás az isteni Atman jógában testet öltő szeretteinek szól.

Kedves Isteni Lélek!

Nem sokkal azután, hogy Mr. Narendra Modit India miniszterelnökének választották, az ENSZ-ben tartott beszédében indítványozta egy nemzetközi jóganap bevezetését. Az indítványt 177 nemzet támogatta, és így június 21-ét Nemzetközi Jóganapnak nyilvánították minden évben.
Egy ilyen napon mindazok, akik kereső útjukon követik a jóga belső spirituális lényegét – a szellemi jóga bármilyen ágáról legyen is szó – legyenek együtt, osszák meg egymással belső tapasztalataikat, kontempláljanak az útjukon elért haladásról, mindezt a belső csend állapotában időzve.
Ezen a napon mindazok, akik hűen követik a jóga ősi rendszereit azon a módon, ahogy a bölcsek, a risik tanították, gyűljenek össze, és meditáljanak együtt testben, elmében és lélekben.

Mit tud a jóga adni nekünk? Itt egy jelenkori példa.

Általában amikor a politikusok a választásokon harcolnak, azon a napon, amikor az eredményeket bejelentik, mindannyian rendkívüli módon izgatottak, csüggenek a tévén, telefonálgatnak mindenfelé stb.
India jelenlegi miniszterelnöke 2014 május 16-án várta a választások eredményének bejelentését. Azon a napon nem kapcsolta be a tévét déli 12-ig, csak üldögélt magában, meditálva. Így viselkedik egy meditáló.

Amikor az USA-ba látogatott, éppen szent böjtnapokat tartott. Elég mozgalmas programja volt. Többször találkozott Obama elnökkel, mély benyomást keltő nyilvános interjúkat adott beleértve a Madison Square-kertben tartottat is, és mindezt úgy, hogy folytatta a böjtjét. Határtalan energiája mindenkit inspirált; mindenkit kíváncsivá tett, hogy mi ennek az energiának, ennek a magnetizmusnak a forrása. A forrás az általa gyakorolt jóga és meditáció.
Ez csak egy példa arra, hogy mit ad nekünk a jóga.
Ne mondd, hogy “nem tudok meditálni, mert lefoglalnak a világi feladataim”. Lásd el őket, érj el sikereket bennük, de ne engedd, hogy közben állandó stresszhatás alatt légy.
Mi is ez a jóga? Mi a jele annak, hogy valaki jógát gyakorol?
Patanjali Jóga-szútráinak a legelső szútrájában Vyasa, az első és legfontosabb kommentátor bölcs így határozza meg a jógát:

Yogahsamadhih

A jóga szamádhi.

Az Ayurvéda leghitelesebb ősi szövege, a Charaka-samhita szerint:

Yogo moksha-pravartakah

A jóga elősegíti és biztosítja a spirituális felszabadulást, a mokshát.
Sharira-sthana 1.137

Kannada klasszikus szövegében, a Shunya-sampadanében ezt olvashatjuk:
Allama Prabhu belép Animishadéva meditációs kamrájába, és tanúja annak, hogy

testi érzékei elveszítik testi mivoltukat;
akarata elcsendesedik a szándéktalanságban;
tekintete mozdulatlan;
a semmibe réved;
a szempillája sem rezdül;
tudatossága rendíthetetlen;
önmaga érzékelésének finom remegése eltűnik;
a “másik” érzete sem létezik többé;
a rés a “kettő” között elenyészik;
ő maga mindenkivé válik;
az elme késztetéseit addig a pontig juttatja, ahol a tudat a semmibe olvad;
Betöltve ezzel a tanítás értelmét
“Üresség (shunya) a legmagasabban
Üresség az alapoknál
Üresség középen”;
mentesen minden hiánytól;
teljesen szabadon az elme hullámaitól –
Ezek a jellemzői annak, aki a szamádhi állapotában van —
annak képévé válik, aki feloldódott a Valóság révületében.

Shunya-sampadane, Első Upadésha, 19. vachana
(S.C. Nandimath, L.M.A.Menezes, R.C. Hieremath fordítása)

Milyen messze vagyunk ettől a meghatározástól, ettől a céltól a jógának napjainkban használt gyakorlatait és a róla alkotott képet tekintve?

A Menandrosz nevű görög király (Menander angolul, Milinda páli nyelven (i. e.165/155 –130) egy nagy dél-ázsiai területen is uralkodott az afganisztáni Kabul folyótól a jelenlegi pakisztáni Punjabban lévő Ravi folyóig. Van egy páli nyelvű szöveg (Buddha is a páli nyelvet beszélte) megörökítve a király beszélgetését egy BhikkhuNagasena nevű buddhista szerzetessel, ez a Milinda-panha (Milinda kérdései).

A 6. fejezetben a király arról kérdezi a szerzetest, hogy milyen képességek fejlődnek ki abban, aki jógát gyakorol. A szerzetes megad 67 entitást, élőlényt, tárgyat tartalmazó listát, melyek 179 minőségét lehet látni a jóga gyakorlóján.

Ezekből mi most csak az óceán öt minőségét soroljuk fel. A keresőket ez talán arra buzdítja, hogy tanulmányozzák a páli nyelvet, (a szanszkrit fiatalabb testvérét), hogy az egész párbeszédet élvezhessék.

Az, aki a jóga szádhanát gyakorolja, rendelkezni fog az óceán öt minőségével.
Az óceán nem tart meg egy halott testet sokáig változatlan állapotban. Így a jóga gyakorlója sem tűrhet meg sokáig magában olyan tökéletlenségeket, mint a ragaszkodás, az elutasítás, a zavarodottság, a gőg, az önimádat, a kérkedés, a féltékenység, az irigység, a rosszindulat, a csalárdság, az aljasság, a durvaság, az erkölcstelen viselkedés, a negatív gondolkodás.

Bár az óceán gyöngyöket és megannyi kincset hordoz magában, elrejti őket, így kell a jóga szádhakának is elérni magában a kincseket, mint a helyes út, a szádhana gyümölcsei, a meditáció, a szamádhi, az eggyé válás, a belső látás, a bölcsesség stb. Ezeket titokban kell tartani és nem szabad mutatványként használni őket.

Az óceánhoz kapcsolódik a legnagyobb teremtett lények képzete. Így a jóga szádhaka is keresi a nagy szerzetesek társaságát, akik rendelkeznek ezekkel a minőségekkel: nagyon kevéssel megelégszik, beszéde határozott, egyszerűen él, szerény, jó természetű, mély, tiszteletre méltó, ékesszóló, lelkes, elutasítja a bűnt, meghallgat másokat, tiszteli mások véleményét, meg tudja magyarázni a dolgokat, a helyes útra vezet, az őszinte odaadás érzetét váltja ki másokból a dharmáról, az Igazságról beszélve, és jó cselekedeteket hajt végre.

Ahogy az óceán magába fogadja ezernyi folyó vizét, csakúgy, mint a felhők csapadékát, és nem lépi túl a határait, így a jóga szádhaka befogadja a jótékony hatásokat, a tiszteletet, a leborulást, a megbecsülést, mégsem feszítve szét a jóga elvei szerinti határokat.

Ahogy az óceán befogadja a sokezernyi folyó vizét éppúgy, mint a felhők csapadékát, de mégsem telítődik annyira, hogy már ne tudjon többet befogadni, így a jóga szádhaka soha nem telítődhet a tanulással, a dharmáról való beszélgetéssel, mások gondolatainak meghallgatásával, az ezeken való elmélkedéssel, ezek vizsgálatával, a filozófia mélységeinek és a szent szövegeknek tanulmányozásával…
Milinda-panha-pali. 6 Opamma-katha-panha
2 samudda-vaggo, 10 samuddanga-panho

Bárcsak látható lenne, hogy ez a 179 minőség kifejlődik már ebben az életedben.

Imádattal ajánlom ezeket az elmélkedéseket Gurudévámnak, a Himalájai Szvámí Rámának.

Kívánom, hogy minden szádhaka, és a jógaesemények minden résztvevője legyen sikeres ebben a fajta jógában.

Yogovahsa-phalee-bhooyaat.

Ahogy a koreai buddhisták mondják búcsúzásként:
dangsinymkedaljilgubnida
Or
Dangsin-I kkaedal-eum-eulseongchwihasigilbibnida

Válj megvilágosodottá!

Mahamandaleshwar Swami Veda Bharati, D. Litt.
Swami Rama Sadhaka Grama, Virbhadra Road,
Rishikesh (Uttarakhand) 249293.

ahymsin@gmail.com
www.ahymsin.org

Közzétéve 2015-05-26 itt Aktuális

Megosztom

A szerző: Debreceni Jóga Egyesület

A Debreceni Jóga Egyesület Zoltai Miklós vezetésével több évtizede segíti jógaoktatásával a debreceni embereket. A jógaórák és jógatanfolyamok nem csak az emberek testi, hanem lelki, szellemi és szocális fejlődését is szolgálják. Ha jógázni szeretnél, akkor pillanatok alatt jelentkezhetsz jógatanfolyamra, de ingyenes bemutató jógaórára is!
Back to Top

Oldalunk cookie-kat használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információk

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close