Jóga gyermekeknek

 

Miért jó a gyermekeknek a jóga?

  • Biztosítja a testi-, lelki-, szellemi- és szociális fejlődésüket

  • A testi növekedéssel egyidőben elősegíti az egész váz- izomrendszer megfelelő erősödését

  • Megelőzi a testtartási problémákat (helytelen testtartás, gerincferdülések, bokasüllyedés, lúdtalp)

  • A légzőgyakorlatok a legjobb gáz anyagcserét, a légzőrendszer megfelelő fejlődését kialakulását segítik elő

  • A mozgásgyakorlatok igen jó hatásúak a vér- és nyirokkeringésre

  • Lehetővé teszik az egész szervezet megfelelő anyagcseréjét

  • Elősegíti a belső szervek, szervrendszerek, a hormonműködés, az idegrendszer és az érzékszervek életkor szerinti pozitív változásait

  • Növeli a betegségekkel szembeni ellenálló képességet

  • A gyermek személyiségét, erkölcsi szintjét, érzelemvilágát folyamatosan érleli, a humanitás irányába vezeti

  • Az alkalmazott játékok mind nevelő hatásúak, általuk elsajátítják a pozitív magatartási formákat (viszonyulás a társakhoz, szabályok betartása korrektség, önzetlen segítés)

  • Biztosítja a gyermek önállóságát, kreativitását, önbizalmát

  • Megkönnyíti a tanulást, a feladatok, az iskolai tevékenységek jó elvégzését

  • Alapvető jellemvonásként a mások tisztelete, megbecsülése, szeretete megfelelő fontosságot kap

  • A gyermek személyiségét, erkölcsi szintjét, érzelemvilágát folyamatosan érleli, a humanitás irányába vezeti

  • A jóga gyakorlatai tökéletesen, fokozatosan, állandó jelleggel alakítják a gyermekek teljes személyiségét, egészen a felnőtt korig


Jóga Gyermekeknek

Helyszín: Debreceni Jóga Egyesület Jógaközpont
Debrecen, Kossuth Lajos utca 3. (Gambrinusz köz) 2. emelet

Akik autóval jönnek, azoknak itt ajánljuk a Gambrinusz közhöz eső legközelebbi, és legjobb parkolási lehetőséget, térképpel, és parkolási díjakkal!

Tanfolyamkezdés:

2016. szeptember 6. (kedd) 17:00-18:00

Ezután minden héten kedden 17:00-18:00
Életkor: 3 éves kortól 13 éves korig

A gyermek jóga foglalkozásokra menet közben is van lehetőség csatlakozni!

Tanfolyamvezető

Bertalan Mónika

minősített vezető jógaoktató


“Kedves Mónika! Ági ( 6 éves ) 2013 szeptember óta jár hozzád jógázni, azóta nem volt beteg, korábban gyakran volt arcüreg és fül gyulladása. Az óvónénije szerint is magabiztosabb, és társaival is nyitottabb lett. Az általad mutatott gyakorlatokra és tanított példákra nagyon fogékony és megragad benne. Az egyik alkalommal az agresszívabb gyerekek “kezeléséről” volt szó jóga órán, amikor az ahimsza volt a téma. Később az otthoni beszélgetéseink során elmesélte, hogy az óvodában, hogyan “alkalmazza a tanultakat”, ha bántani próbálják. Számolja a napokat, hogy hányat kell még aludni a következő foglalkozásig, ahonnan ragyogó szemmel és kipirulva jön ki. Köszönöm Neked, hogy megnyitottál számára egy utat, melyről reményeim szerint nem fog letérni. Bár minden gyermek megkaphatná ezt a lehetőséget!” Ági anyukája – Debrecen
“8 éves kislányom valamivel több, mint két éve jár gyermekjógára. A kezdetek óta észrevehetően empatikusabb, megértőbb lett, egyre inkább elutasítja az erőszakot, rosszindulatot. Minden élőlény felé szeretettel és segítő szándékkal fordul. A foglalkozásokat elmondása szerint azért várja, mert jó hangulatban telnek, szórakoztatóak, Mónika nénivel és a többi gyermekkel pedig remekül érzi magát.  A gyakorlatok hatására hajlékonyabb is lett, ezt kiválóan tudja kamatoztatni balett és akrobatika edzéseken, valamint gyakorlatilag soha nem beteg. Köszönjük!” Szonja anyukája – Debrecen
“Kedves gyerekek! Bence vagyok és öt éves. Több, mint fél éve járok jógázni. Azért szeretek jógázni, mert jókat játszok és azt is szeretem, amikor csinálom a hegypózt és a kobrát is. Azt üzenem mindenkinek, hogy jöjjenek jógázni, mert jó!” Bence diktálta – Debrecen

Tovább a jóga gyermekeknek véleményekhez…

BERTALAN MÓNIKA

Az egyáltalán nem is kérdéses, hogy a jóga a gyermekeknél is nagyon hasznos.

A gyermekeknek Indiában régóta tartanak jóga foglalkozásokat, így ez egyáltalán nem egy új keletű dolog.
Helyes tartást ad, megerősödnek az izmaik, akaraterejük és kitartásuk megnő, valamint segít a koncentráció erősítésében. Ebben a korban elkezdett jógázás az élet kiváló megalapozása lehet, a megtanult gyakorlatokkal már most megteremthetik a belső harmóniájukat.

Az első cél

Eleinte a legfőbb cél, hogy felkeltsük a gyermekek érdeklődését a gyakorlatok iránt, ha pedig ez megtörtént, már ők maguk fogják igényelni az órákon való részvételt, hiszen érezni fogják a jótékony hatásait a gyakorlatoknak. A játékos foglalkozásokon megtanulják az ászanákat (testhelyzetek), a helyes légzést, a relaxációt, a pozitív gondolkodást.

Időpont:
Minden kedden
17:00-18:00-ig tartanak a jóga tanfolyamok gyermekeknek
3-13 éves korosztály számára.

Helyszín:
Debrecen, Kossuth u. 5. II. emelet (Gambrinus köz)

Megjegyzés:
A gyermekek a foglalkozás előtt két órával ne egyenek és ne igyanak. Ha ez nem kerülhető el, kevés kekszet ehetnek és annyi folyadékot ihatnak, hogy ez ne zavarja a foglalkozásokon a gyakorlatok végzését. Laza kényelmes öltözékben jelenjenek meg (cipő nem kell, zokni igen). A felszerelés a jógaközpontban biztosított.

Ha még kérdésed lenne, hívd bátran a következő telefonszámot: 06/52- 715-966

VÉGZETTSÉGEK, TANFOLYAMOK, TOVÁBBKÉPZÉSEK:

 

1968-ban születtem, Mezőberényben.

1986-ban érettségiztem a békéscsabai Rózsa Ferenc Gimnáziumban. Fakultációképzésként a pszichológiai és nevelési alapismereteket választottam érdeklődési köröm miatt.

1986-87-ig gyermekgondozóként dolgoztam a békéscsabai BARNEVÁL óvodájában.

1989-ben Szarvason a Brunszvik Teréz Óvónőképző Főiskolán megszereztem óvodapedagógus oklevelemet.

1994-ben végeztem el a svájci Adler Intézet által szervezett individuálpszichológiai képzést

1994-ben táncoktatói diplomát szereztem a Magyar Művelődési Intézetben

1992-94-ig intenzív nyári tánckurzusokon való részvétel (Raza Hammadi http://www.pleiadevichy.com/index.php/equipe/raza-hammadi-choregraphe-associe  illetve a pécsi nyári továbbképzéseken)

2005-ben jógaoktatói diplomát nyertem a “La Asociación Investigación de Técnicas de Autoayuda Naturales de Madrid” vizsgabizottsága előtt, amely gyermekek és felnőttek oktatására adott képesítést.

2006-ban a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat által szervezett sportoktatói és rekreációs tanfolyamot végeztem el.

2008-ban a Magyar Jógaoktatók Szövetsége Egyesülete “minősített jógaoktató”, majd a későbbiek során a “minősített vezetői jógaoktató” védjegyet adományozta.

2011-14-ig a Himalájai Jóga Tradíció nemzetközi Teacher’s Training Program  képzésén  vettem részt és végeztem el eredményesen.

http://www.himalaja.hu/oktatok.html

Jelenleg a Szegedi Tudomány Egyetem Bölcsészettudományi Kar (SZTE- BTK),  Hispanisztika szakán folytatom tanulmányaimat.

http://www.hispanisztikaszeged.hu/

 

JÓGAUTAM :

1990-ben kezdtem el jógázni Békéscsabán a JMÉ keretein belül Dr. Flender György és felesége vezetésével.

1990-94-ig rendszeresen vettem részt a JMÉ által szervezett szatszangokon Vépen és Strilkiben.

1991-ben ismertem meg először Zoltai Miklós jógaoktatási rendszerét.

1992-ben Paramhans Swámi Maheswaranandától kaptam mantra dikshámat

1993-ban Debrecenbe költöztem azért, hogy Zoltai Miklós tanfolyamain rendszeresen vehessek részt.

2008-ban Swámi Véda Bharáti, (a Himalájai Tradíció Mahamandalesvára) tanítványává fogadott.

 

MESTEREIM ÉS TANÍTÓIM:

 

Paramhans Swámi Maheswarananda (JMÉ)

Swámi Véda Bharáti (HJT)

Swámi Ritavan (HJT)

Swámi Nityananda (HJT)

Stoma Parker (HJT)

Ashutosh Sharma (HJT)

Zoltai Miklós  (HJT)

Kőváry László

Apró Aranka

Flender Györgyné Marosi Ilona

Szegedy Tünde

 

SZAKMAI TEVÉKENYSÉGEIM:

 

1991 őszétől Flender Györgyné Marosi Ilona szakszerű irányítása mellett vezettem be a jógaoktatást az óvodába saját csoporton belül.

1992-től a nyári jógatáborokban Zoltai Miklós indítványozására kezdtem el tudatosan foglalkozni a gyermekek jógaoktatásával.

1993-94-ig a debreceni Kemény Zsigmond utcai óvodában együtt dolgoztam Apró Aranka vezető óvónővel ahol a jógaoktatás és a jóga szellemisége az országban elsőként és teljes mértékben szőtte át az óvodai oktatási-nevelési tevékenységünket, az egészséges életmódot pedig az akkoriban, az országban egyedülálló vegetárius étkeztetéssel is megalapoztuk.

1993-tól Debrecenben elsőként indíthattam el jógaoktatást gyermekeknek 03-13 éves korosztályig.

1994-2004-ig Portugáliában és Spanyolországban kisbabáknak és szüleiknek, gyermekeknek, felnőtteknek és nyugdíjasoknak, ill. terápiás célból asztmás betegnek tartottam rendszeresen jógaórákat.
2005-től ismét Debrecenben folytattam  jógaoktatói tevékenységemet.

2001-ben született kisfiam három hónapos kora óta, irányításommal rendszeresen jógázik.

2005-ben előadóként vettem részt a veszprémi I. Országos Gyermekjóga konferencián.

2007-ben megalapítottam a Debreceni Gyermek Szabadidősport és Jóga Egyesületet.

2009-ben előadást tartottam a Debrecenben megrendezett Oktatásmódszertani Jóga Konferencián.

2011-ben  Swámi Véda Bharáti személyes meghívására a Rishikeshben megrendezésre került nemzetközi “International Yoga Youth and Children’s Retreat” konferencián,  Magyarországot képviselhettem “Jógaoktatás vízben gyermekeknek” c. előadásommal.
http://www.ahymsin.org/docs2/News/1306Jun/06.html

2012-től a Magyar Jóga Akadémia minősített vezető jógatanáraként a ”Jóga gyermekeknek” szakirányú fakultációt vezetem Szegedy Tünde és Zoltai Miklós jógatanárokkal együtt.

Célom:

– elméleti és gyakorlati tudásom folyamatos továbbképzése;
– az egészséges és jógikus életmód alkalmazása az élet minden területén, testi-, lelki-, szellemi- , szociális és spirituális szinten;
– az oktatás során elméleti-gyakorlati ismereteim magas szintű átadása;
– a jógázókat eljuttatni ahhoz, hogy egyéni szintjüket figyelembe véve tudják megvalósítani az egészséges, szenvedésmentes, boldog élet élését;
– a jógaoktatás minőségi színvonalának megtartása, biztosítása s ennek terjesztése szakmai területen is.

A gyermekek jógaoktatásának területe igen gazdag és sokrétű, mely nemcsak az asram területére illetve ászanák elvégzésére korlátozódik, hanem a mindennapi élet területeire is.
Meggyőződésem, hogy a gyermekekkel foglakozó jógaoktatóknak igen nagy felelőssége, mert a gyermekek további életének meghatározói lehetnek.

A jógaoktatás legfőbb alapelve:
“Ahimsa paramo dharma!” / ”Legfőbb törvény a nem ártás!”/

Fényképek: http://jogagyermekeknek.hu/content/%C3%A9letk%C3%A9pek
Videók: http://jogagyermekeknek.hu/category/tags/vide%C3%B3

I. Bevezető rész

Lecsengés
Tudatosítás
Az OM zengetése, köszöntés
masszírozás

II. Fő rész

Légzőgyakorlat
Ászanák (mozgásformák)
Anandaszanák
Pranayamak
Játék, illetve mese, szankalpák (életviteli tanácsok)

III. Befejező rész

Relaxáció anandaszana
Összefoglalás, házi feladat
OM zengetése, elköszönés

A jógaoktató tantervet s ezen alapuló tanmenetet és óratervet készít. Ez határozza meg a foglalkozások jól felépített anyagát.
Szem előtt kell tartania a gyermekcsoport aktuális állapotát, a csoportdinamikát, az életkori sajátosságokat. Rugalmasan alkalmazkodjon ehhez, ám ne távolodjon el a kitűzött oktatási, nevelési céltól, amelyt a tematikában megjelölt (pl. a gyermekek túlzott fáradtsága, aktivitása hiperaktív gyermek jelenléte a csoportban stb . . .).

1. Lecsengés

A külső, zavaró ingerektől való elterelés a bensőhöz.
Cél: a benső csendre (antarmauna), nyugalomra való rávezetés.

2. Tudatosítás

Megkönnyíti a ráhangolódást, a gyakorlatok megértését, az azokkal való azonosulást, a helyes alkalmazkodást az élet minden területén.
Gyermekkorban alkalmazott tudatosítás kihat az életben zajló tevékenységek célszerű véghezvitelére.

3. Az OM zengetése, köszöntés:

A lecsengésen túl ráhangolás, ill. ráhangolódás a harmóniára. Megnyugtató hatású.
A köszöntés egymás kölcsönös tisztelete, ill. az egységre éreztet rá.

4. Masszírozás

Serkentőleg, frissítőleg hat az anyagcsere folyamataira.
Nyugtató hatásával oldja a spazmusokat (görcsök, feszültségek)
Kellemes közérzetet biztosít.
Ráhangol, a gyakorlatra.

5. Légzőgyakorlatok és pranayamák:

A gáz-anyagcsere folyamatok aktivizálása (általuk az egész anyagcsere folyamat).
A légzőfunkciók megőrzése, megfelelő fejlesztése.
A légzőszervek egészségének megőrzése, megerősítése, korrekciója.
A koncentráció fejlesztése.
A légzés, ill. a pranayama eszközével a kozmikus energia bevitele, irányítása áramoltatása működtetése, raktározása.
Testi-lelki-szellemi tisztítás.
(Megjegyzés: pranayama, /pl. nadi sodhana I. II./ gyakorlatokat csak haladó, ill. nagyobb gyermekeknél sajátíthatók el.

6. Ászanák (testtartások, mozgásformák):

Alkalmazásuknak módja korosztálytól és az oktatás céljától függően történik.
Célja a testi-lelki-szellemi EGÉSZ-ség, egészség megteremtése, korrekciója, megőrzése.
Az ászanák mellett szerepet kapnak a szem- és látásjavító jógagyakorlatok, gerincgyakorlatok, ill. lábstatikai rendellenességeket, deformitásokat korrigáló gyakorlatok is.

7. Szankalpák (életviteli tanácsok, bölcs tanítások) és tan mesék:

A yama (nem követendő dolgok összessége) és a niyama követendő dolgok összessége) nélkülözhetetlen alapjainak megértettetése a cél. Ennek szellemében kialakul a helyes életszemléletmód. Ezek az első lépcsőfokok az egészséges szenvedésmentes, boldog élethez.

8. Játék:

Sokféleségük átszövi a gyermekek jógaoktatásának egészét, konstruktívan hat testi-lelki-szellemi-szociális szinten.
Pozitívab befolyásolja az egész személyiségfejlődést, segíti a közösség egységének kialakulását, egymás kölcsönös szeretetének, elfogadásának, segítésének elmélyítését.
Az élet és az egészség mint érték, nyilvánvalóvá válik számukra.
A játék alkalmazása korosztálytól és az oktatás céljától függ.
(Megjegyzés: a jógaoktatás során alkalmazott oktatási anyag, ill. játékos oktatási forma, ill. játékok alkalmzása minden szempontból mellőzi a versenyzést, az elvárást és a minősítést!)

9. Gyakorlatok közti szünet, rövid pihenés, ill. relaxáció, jóganidra:

Cél:

a) Az agy feldolgozó tevékenységéhez idő biztosítása
(felfogás, elemzés, megértés, felismerés, beépítés, konkretizálás, átalakítás, új működések automatizálása, globalizásás)
feltételes reflexek kiépítése

b) Élettani változások realizásása
A gyakorlatok végzése közben különböző élettani működések diszfunkcióinak csökkentése, ill. a légzés, szívritmus, izomérzetek, azaz szervérzetek megfigyelő megtapasztalása az életkori sajátosságok figyelembevételével.
A pihenés alatt valósulnak meg a gyakorlatok hatásmechanizmusai.
Szerves részét képezik a gyakorlatoknak.
Rendszeres gyakorlásával/gyakoroltatásával az eredmény testi-lelki-szellemi-szociális szinten érzékelhető, érezhető. (pl. bizonyos magatartási formák korrekciója, iskolai tanulás eredményének javulása stb. . .)

10. Összefoglalás, házi feladat:

Segítségével könnyebb átlátás biztosítása a gyakorlatok, feladatok elvégzésében, annak tudatos végrehajtásában, alkalmazásában az élet minden területén. Elvégzésével kialakul a felelősségérzet, a rendszerességre való igény, ill. az arra való törekvés, mely segíti az önismeret fejlődését.

11. Elköszönés: (hari om, om shanti)

Az egységben való maradás, egymás kölcsönös tisztelete, szeretete, a nyugalom és a harmónia megőrzése a foglalkozás után is.

Az Egyesület alapszabálya:

Alulírott Alapítók az egyesülési jogról szóló 1989. évi II törvény 12. §(1) bekezdése, valamint a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvényben foglalt követelmények szerint elhatározták a Debreceni Gyermek Szabadidősport és Jóga Egyesületlétrehozását.

A Debreceni Gyermek Szabadidősport és Jóga Egyesület Közgyűlése 2009. február 10-én az alábbi alapszabályt fogadta el.

Az Egyesület adatai

1. Az Egyesület neve: Debreceni Gyermek Szabadidősport és Jóga Egyesület
Az Egyesület angol neve: Debrecen Youth Recreation and Yoga Society
Az Egyesület rövidített neve: DGYSZJE
Az Egyesület székhelye: 4079 Debrecen-Bánk, Fácán utca 26.sz.

2. Az Egyesület jogállása: közhasznú, nonprofit egyesület
Az Egyesület önálló jogi személy, képviseletére az elnök és a főtitkárjogosult.

3. Az Egyesület célja:
Az egészséges életmód és a sportolás fontosságának tudatosítása már fiatal korban. Egészségmegőrzés, betegségmegelőzés, rehabilitáció a gyermekek és a fiatalok körében végzett rendszeres és szakszerű testmozgás mennyiségének a növelése által. Az egészségmegőrzés ősi hagyományainak kultúrájának elméleti és gyakorlati megismertetése. Rendszeres szabadidősport programok szervezése nem csak az egyesületi tagok, de Debrecen és vonzáskörzetének fiatalsága számára is. Az Egyesület biztosítja, hogy közhasznú szolgáltatásaiból a tagjain kívül más is részesülhessen.

Az Egyesület céljai megvalósítása, gazdasági feltételeinek biztosítása érdekében gazdasági vállalkozási tevékenységet is folytathat, amely azonban nem lehet az Egyesület fő tevékenysége, Az Egyesület vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez. Gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt alapszabályban megfogalmazott tevékenységére fordítja. Amennyiben az Egyesület befektetési tevékenységet végezne, Közgyűlése köteles befektetési szabályzatot készíteni és elfogadni.
Az Egyesület bármely cél szerinti juttatását pályázathoz kötheti. A pályázat nem tartalmazhat olyan feltételeket, amelyekből – az eset összes körülményeinek mérlegelésével – megállapítható, hogy a pályázatnak előre meghatározott nyertese van (színlelt pályázat). Színlelt pályázat a cél szerinti juttatás alapjául nem szolgálhat.

Az Egyesület ösztöndíjat és egyszeri támogatást is nyújthat, valamint az egyesületi célok mind hatékonyabb megvalósítása érdekében fő- és mellékállású alkalmazottat is foglalkoztathat.

Az Egyesület közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt, illetve azoktól támogatást nem kap, továbbá országgyűlési és megyei, valamint fővárosi önkormányzati képviselőjelöltet nem állít, és nem támogat.
Az Egyesület besorolási kategóriája: közhasznú szervezet.

Az Egyesület által végzendő közhasznú tevékenység az 1997. évi CLVI. tv. 26. $ c) pontja alapján:

l. egészségmegőrzés, betegségmegelőzés, gyógyító-,egészségügyi rehabilitációs tevékenység

4. nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés

Név: DEBRECENI GYERMEK SZABADIDŐSPORT ÉS JÓGA EGYESÜLET

Levelezési címe: 4079 Debrecen, Bánk, Fácán u. 26.

Jógaközpont: 4024 Debrecen, Kossuth L. u. 5. II. em. (Gambrinusz köz)

Mindannyian szeretnénk, ha gyermekeink egészségesek és boldogok lennének. Bizonyára mindenki egyetért ezzel. Kérdés az, vajon ki mit tesz ezért, illetve kik mit tesznek ennek érdekében?
Napjainkban óriási változás történik a technikai világban, a társadalomban, az emberek testi-, lelki-, szellemi-, szociális vonatkozásában. Uralkodóvá vált a helytelen életszemlélet és az abból adódó, nem megfelelő életstílus. Következmény: egészségkárosodás, betegség, az egyre felgyorsultabb tempójú életformában a termelésre és a fogyasztásra koncentrálódók felszínes társadalomban, ahol az én és az enyém eszméje az uralkodó a jövő előrejelzései rendkívül vészjóslók. Az emberiség a WHO (Egészségügyi Világszervezet) felmérései szerint: testi-, lelki-, szellemi-, szociális szinten egyre gyorsulóbb ütemben korcsosul. A betegségek egyre jobban növekvő száma és fajtája, (főleg a mentális, pszichés eredetűek), határozottan megmutatják a károsodásokat, s azok okait is.

Ezek a teljesség igénye nélkül:

Testi (szomatikus) szint: a mozgásszegény életmódból, a nyugtalanságból, a túlhajszoltságból, a kóros öningerlésből, a distresszekből fakadó görcsös, gyenge, csökkent fizikumú, tűrőképességű beteg emberek tömege. Szervek, szervrendszerek, az egész testre kiható halmozott betegségállapotok (pl.: ideg-, hormon-, immun-, váz-izom rendszer, gerincdeformitások, szív-keringés, daganatos anomáliák, gáz-, és anyagcserezavarok: evészavarok, elhízás, légzőszervi panaszok: asthma, érzékszervi problémák: rövidlátás, egyensúlyzavarok. S mindez már gyermekkorban is megjelenő állapotok.

Pszichés síkon: a mindennapok teljesítményorientáltsága negatívan hat a gyermeki pszichikumra és az idegrendszerre. Következmény: maradandó károsodások, melyek felnőtt korra is kihatnak (pl.: félelem, szorongás, önbizalomhiány, ösztön-érzelemvezéreltség, indulatáttétek, menekülés a feladat teljesítése elől, viselkedési-, beilleszkedési zavarok, talajvesztettség, éjszakai bevizelés, antiszociális magatartásformák, stb . . .). A gyermekek viselkedése destruktív vagy túlkompenzáló, reakciójuk pedig agresszív, ill. depresszív jellegű. A helyzet megoldatlanságára utal a nevelési tanácsadók, a gyermekpszichiátriák túlterheltsége; a felnőttek általi rossz minták következtében.

Mentális szinten: hibás egyéni és társadalmi életfelfogás, a helytelen önértékelésből, értékrendzavarból fakadó konfliktushelyzetek. Ezek a megnyilvánulások széles skálán mozognak, pl.: tanulási problémák, a logikus gondolkodás, a cél-ok-okozat következmény viszonya. Dekoncentráltság, kondicionáltság, merevség. A kreativitás, aktivitás csökkentettsége, a tanulandó anyag megértése, bevésése, megtartása.

Azoknak a gyermekeknek, akiknek életszemlélete a harmonikus, jógikus nevelés hatására pozitívan alakul és az egészséges életmód tölti ki az életüket, testi-, lelki-, szellemi-, szociális szinten bárhol megállják a helyüket, az élet minden területén. Ezzel szemben a személyiséget romboló, reklámokon felnőtt, a vágyaik után kényszeredetten, vagy mohón rohanó, felszínes teljesítményorientált jövő generációja mentesülni azoktól a betegségektől, amelyekre az orvostudomány, a gyermekpszichoterápia, az immunológiával kapcsolatos kutatások még nincsenek megfelelően felkészülve, ill. ezekről még nem is tudnak!

Az egészségi állapoitfelmérések bizonyítják, mennyire szükség van egy mentőövre. A jóga minden szempontból rekreáció, preventív, egészségmegőrző, ill. a már kialakult tüneteket csökkentő és korrigáló feladatokat tölt be. A jóga és annak helyes, megfelelő alkalmazása elsőrendű az életünkben. Életmentő eszköz van az elhivatottság tiszta tudatával rendelkező, igazi jógaoktatók kezében és a jógaoktatás magas színvonalában, minőségében. Nagy szerepet kapnak a szülők és a pedagógusok, hiszen a felelősség az ő kezükben van. Nekik kell felismerni az élet egészséges élésének fontosságát s hogy ebben részesítsék a gyermekeket. A jövő pedig a gyermekekben érlelődik. Teljes mértékben tőlük függ úgy az egyes ember, mint a magyar társadalom jövője.
Bertalan Mónika
a DJE minősített jógaoktatója

A JÓGA OKTATÁSÁNAK IGAZI CÉLJA, FELADATA A DHARMA ÉS A KARMA TÖRVÉNYÉNEK ISMERETÉBEN
A Sanathana Dharma (az Egyetlen, Tökéletes Igazság, Valóság, Sors, Megvalósítás) és a karma, az ok-okozat törvények prioritása, a mindenirányú evolúció lapja.

A köztes létben lévő jívatma (dzsívatma), egyéni lélek az előző élatei sancita (szancsita) karmái alapján megalkotja a következő életének forgatókönyvét. Az újraszületés után a sancsita karmákból a jelen életben megért prárabdha karmák, valamint a kriyamán karmák befolyásolják minden létező és így az emberek életét is. Ennek lényege mint minden életformának, kiemelten az emberi létezésnek egyetlen célja és feladata az, hogy a jívatma (egyéni lélek), azaz önmagam eljusson az Önvalóhoz (Abszolút tudatosság). A SZOHAM állapotot, AZ VAGYOK az EGYSÉGET valósítsa meg.

Az oktatás dharmikus, kozmikus, evolúciós célokat tűz ki. Feladatként ezeket valósítja meg jóga célzott, sajátos eszközeivel. Csak ez lehet az oktatás igazi célja és semmi más!

ÜZLET VAGY BECSÜLETESSÉG?

Amiről eddig nem beszéltek
A jógaoktatás valódi céljának, feladatának tudása nélkül mind a jógázás, mind az oktatás gyökértelenül lóg a sötét tudatlanságban. Ezért nem lehet más csak eredménytelen, helytelen, hiányos, jól hangzó féligazságokban, tévhitekben bővelkedő, fanatikus és félremagyarázó. Ha a jógaoktatás valódi célja, feladata nem valósul meg, a jóga tanításának tárgya csupán az önző exhibicionizmus, a minél rövidebb idő alatt történő gyors pénszerzés lesz. Ezt bizonyítja az utóbbi években elharapódzott jógadivat kiszolgálása. A jól reklámozott, futószalagszerű, gyorstalpaló, mindössze pár hétvégés jógaoktatóképző tanfolyamok, meditációt, megvilágosodást hirdető kurzusok szélhámosság szintjén csapják be a jóhiszemű embereket. Ezek oktatási színvonala magától értetődően igen alacsony. Nem biztosít semmilyen fejlődést sem a jógagyakorlásban, sem az oktatásban. A jógázás igen sok esetben nagy elméleti nagy gyakorlati szintű. Az elméleti jógázás jelentése: az ismeretek, a nagy tudásanyag csak információ szintjén vannak jelen. Megrekednek, mert azokat a gyakorló, ill. az oktató nem alkalmazza a mindennapokban. A gyakorlati jógázás jelentése: az ismeretek és a megfelelő tudás híján történő gyakorlás, ill. oktatás során a jógázás üres gimnasztikává vagy magamutogató cirkuszi mutatvánnyá fajul.

Mindkét típus messzemenően megsérti az AHIMSA (nem ártás) alapvető törvényét önmagának és másoknak ártva elsőként az oktatás területét tekintve. A nem megfelelő tudással rendelkező jógaoktatók nem tudván a karma törvényét a saját egoisztikus céljainak megvalósítása közben nem is tudnak arról, hogy mennyi negatív karmát termelnek. Ezért saját, valamint tanítványaik evolúcióját nem csak gátolják, hanem alacsonyabb szintre viszik. Aki tamaszban bomlik föl, értelmetlenek méhében születik újra tanítja a Bhagavad Gíta (14:15.)

A megfelelő szintű jógaoktató képzéseken való részt vétel alapvető követelménye: legalább 5-8 éve való jógázás egy elismert, színvonalas jógaoktatónál. A megfelelő szintű jógaoktatóképző időtartama legalább 2 év, amelyet további fokozatokat biztosító, emelt szintű képzések adnak.
A jógával nagyon sokat lehet segíteni, áma nem megfelelő tudással rendelkező jógaoktatók igen súlyos károkat okozhatnak testi-, lelki-, szellemi-, szociális vonatkozásban, mind a felnőttek, mind a gyermekek esetében. Ez utóbbi a legsúlyosabb! Nem véletlen, hoyg több ezer év után is stabil alapon maradt a tiszta forrású bölcs tanításon, magas szintű önmegvalósításon nyugvó jóga, vagy a kultúrákból származó harcművészetek, vagy a gyógyítással foglalkozó tudományok is (pl.: akupunktúra, ayurvéda . . .). Az emberi test-lélek-szellem és spiritualitás egységével nagyszerű dolgokat lehet megvalósítani. Nem törvényszerű a mai világban (kaly-yuga = sötétség kora) az emberi szint egoitásának, kapzsiságának és elvakultságának legaljára süllyedni.
A tiszta tudás (vidya), a hit (sradha) és a megkülönböztetés nélküli szeretet (maitri) a tökéletes örökérvényűség megvalósítója.

*Prarabdha karma: a múltban felhalmozott és beérett karmák együttese, melyet jelenlegi életünkbe hoznak és feldolgozzuk őket.

*Sancita karma: előző életek során felgyülemlett karmák összessége.

*Kriyamana karma: a mindennapi jelelnlegi életben létrehozott karma, azon tettek összessége, amely befolyásolja a következő életek alakulását.

*Tamasz: tehetetlenség, tudatlanság, alacsonyabb mélységek, ésszerűtlenség, sötétség

*Értelmetlenek méhe: állati szint

JÓGA:
Egyensúly – harmónia – nyugalom – egyesülés – bölcsesség – tudás – fejlődés – fejlesztés – pozitív életvitel. Természet-, élet-, fejlődés-, emberközpontú. Bölcseleti módszertani rendszer. Az embert komplexitásában: testi-lelki-szellemi-szociális-spirituális síkon fogja fel. Megismerő – fejlesztő, kiteljesítő életszemlélet, az ezen alapuló egészséges életvitelt jelenti. Autentikus, egyetemes, globális és mindenkire kiterjedően komplex. Ezért tud funkcionálni minden időben, korban, minden társadalomban. Mindenkihez egyaránt szól: korra, nemre, fajra nemzetre, országra, világnézetre, vallásra való tekintet nélkül. A jóga tehát valós tudomány. A jóga az élet tudománya. Végcélja a szenvedés megszüntetése, a tisztánlátás, a totális emberfejlesztés?.
Kriyanand (Zoltai Miklós):
Jóga: út az élethez 1992-ben megjelent könyve alapján.

A Himalájai jóga tradíció
A Himalájai Tradíció a spirituális tudás töretlen folyamata, amely a himalájai barlangkolostorokban élő nagyszerű bölcsektől származik. A hagyomány kapcsolódik Maitréja Buddhához is és szerteágazó, ősi kapcsolata mind a nyugati, mind a keleti kultúrákhoz lehetővé teszi, hogy továbböröklődjön a jóga e hagyományvonala.

E tradíció az emberi elme képzésének különleges módszereit tanítja. Felébreszti a Tudatosságnak nevezett energiát, hogy kis, egocentrikus személyiségünk és a külsőségekkel való azonosulásunk helyébe a mindörökké tiszta, mindörökké bölcs, mindörökké szabad, örök Önvalóról szerzett tudás lépjen. A hagyomány módszerei tudományosak és bizalmasak, melyek a beavatás szertartásában tetőződnek, valamint abban, hogy a tanítványt közvetlenül részesítik a Tudatosság energiájában, míg végül maga is mesterré válik.

A Himalája Intézet

A jóga, a meditáció, a spirituális és holisztikus orvoslás területén vezetőnek számító Himalája Intézetet a himalájai Szvámi Ráma alapította. A Himalájai Intézet küldetése Szvámi Ráma küldetése annak a közös emberi örökségnek, annak a szakrális kapcsolatnak a felfedezése és összefogása, amely a Keletet Nyugattal, a spiritualitást a tudománnyal, az ősi bölcsességet a modern technológiával egyesíti. Az intézet a jól bevált jógatechnikák, az ajurvéda, a keleti és nyugati megközelítéseket ötvöző gyógyítás, a spiritualitás elveinek és a holisztikus orvoslásnak a felhasználásával már több, mint negyedszázada teszi egészségesebbé, boldogabbá, békésebbé tízezrek életét. A Himalája Intézetben olyan technikát tanulhat meg az ember, amelyek segítségével egészséges testre, tiszta tudatra és örömteli szellemre tehet szert, amelyek minőségi változást eredményeznek belső és külső világunkban.

A Himalája Intézet országos központja a Pennsylvania állam északkeleti részén fekvő Pocono hegység lábánál elterülő 170 hektáros, gyönyörű campus területén található. Az intézet spirituálisan vibráló légkörét az élet legkülönfélébb területéről érkező tanulók töltik ki, akik a hatha-jógával, a meditációval, a feszültségoldással, az ajurvédával, vegetárius táplálkozással, spiritualitással és a keleti filozófia témakörével foglalkozó programokban vesznek részt. A hétvégi és egyhetes szemináriumok, az egy hónapos, benső átlényegülést célzó programok, a hosszabb bennlakásos programok, a szellemi lelkigyakorlatok, az egyénre szabott holisztikus egészségügyi szolgáltatások, a pancsakra (méregtelenítő kezelések) ésa fiatalító programok mind megtalálhatóak az érdeklődők számára. Az intézet békés légkörében az ember ellazulhat és igazi énjét fedezheti fel. Szvámi Ráma a Himalájai Intézet formájában hozta magával himalájai barlangját a Poconos hegység lábához.

Különféle utak ismerete vezet el ahhoz, hogy kialakítsd saját meggyőződésedet. Minél többet tudsz, annál többet akarsz tanulni.
Swami Rama

SWAMI RAMA

Szvámi Ráma, az egyik legnagyobb huszadik századi bölcs, tanító, író, és emberbarát alapította a Himalájai Intézetet. Észak-Indiában született, kisgyermekkorától egy himalájai bölcs Bengáli Baba nevelte. Mestere irányítása alatt kolostorról kolostorra járt, különféle himalájai szentektől és bölcsektől tanult, beleértve paramguruját is, aki Tibet egyik eldugott részén élt. Emellett az intenzív spirituális nevelés mellett, Szvámi Ráma felsőfokú tanulmányokat folytatott Indiában és Európában is. 1949 és 1952 között a Karvirpitham Sankarácsárja magas rangú hivatalát látta el Dél-Indiában. Ezután visszatért mesteréhez, hogy tovább tanuljon annak kolostorában, végül pedig 1969-ben az Egyesült Államokba ment, ahol megalapította a Himalája Intézetet. Legismertebb munkája a magyarul is megjelent Élet a Himalája mestereivel, sok oldalról megmutatja a páratlan bölcset és bizonyítja hogy személyében a Kelet megtestesüléséről van szó. További, magyarul is lefordított művei: Szabadulás a karma kötelékéből, Jóga és pszichológiai, Meditáció.

Mind szomjasak vagyunk, de csupán az élet tengerének felszínén úszó növényeket rágcsáljuk, ahelyett, hogy közvetlenül innánk a vízből.

A növényekben kevés a víz és nem oltják szomjunkat. Ha végleg meg akarunk szabadulni szomjúságunktól, mélyre kell merülnünk, túl kell lépnünk az összes látszólagos konvención, hogy felfedezhessük az élet alapjául szolgáló igazságokat.
Szvámi Ráma

“A gyermekkorban az elme lágy marad. A lágy bambuszt könnyen lehet formálni, az érettet nem. A gyermekek elméje nagyon fogékony. Minden a gyermekkorban elvetett mag nagyon szépen növekszik.”

Szeretetteljes megemlékezésünk jegyében szeretett Swámi Véda Bharáti emlékére…

Nemzetközi Ifjúsági és Gyermek Jóga elvonulása

2015.december 22-31.

Lásd a következő videón:

 

                                                                            Érdekesség!

2015.04.07-én a Debreceni Jóga Egyesület gyermekeknek tartott jógafoglalkozásán két indiai vendég érkezett  tolmácsok kíséretében: a képeken látható vendégek: Professzor Madhaw Singh Bhagel, az ajurvéda nemzetközileg is elismert professzora, felesége: Mrs. Mridu Bhagel illetve Balogh Andrea és Takács Mónika tolmácsok.
 
A vendégek megtekintették a jógafoglalkozást. Az egyik tolmács: Mónika aktívan részt is vett az órán.  Néhány gyermek apró ajándékkal, rajzokkal, virágokkal kedveskedett a vendégeknek, akik a foglalkozás végén örömmel közölték, hogy nagyon tetszett nekik a jógaóra.  A szeretetteljes, meghitt légkörű hangulatról néhány fénykép készült.
M.S. Bhagel professzorról meg tudhatsz többet ide kattintva!
 
 
 

 

Hozd el Te is gyermekedet jógázni!

Név*

Email cím*

Telefon*

Gyermek Neve*

Gyermek kora*

captcha
Ellenőrző kód

jogagyermekeknek

A Debreceni Jóga Egyesület működését, és programjait a 2015. évben , a Nemzeti Civil Alap 250.000 Ft-tal támogatta.
Back to Top

Oldalunk cookie-kat használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információk

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close